På vår tomt finns en kraftig vattenslang med sprucken koppling där man sätter på och stänger av vattnet. Finns det något sätt att laga den (se bilder) eller kan man byta ut den trasiga delen?
Metallrörskoppling med gängor monterad på grå PVC-rör vid svart behållare, grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Galvaniserad rörkoppling med ansluten slangklämma, närbild, konstruktionsdetalj, synliga trådar, utomhus, slitna ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vattenkran förlängd med rör och kopplingar över en svart tunna, utomhus på en grönskande bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är bara att byta ventilen.


Typisk sönderfrusen kulventil, stått vatten instängd i den stängda kulan.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är bara att byta ventilen.
Förlåt, jag såg inte första delen av svaret. Var köper man en sån och kan man byta själv?
 
Man byter kulventil, för bevattning utomhus sommartid skulle jag nöja mig med något från Biltema tex.
 
Totte_S
Stäng av vattnet, använd två stora skiftnycklar på de sexkantiga delarna nära varandra. Lossa genom att dra moturs. Ta med den gamla ventilen till närmsta byggvaruhus/vvshandel och köp en ersättare. Köp samtidigt lin att täta med.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Tack för tips! Vi kanske lyckas lösa det till slut i alla fall. Hur gör vi för att undvika att det fryser sönder igen?
 
Blåsa ur ledningen med (tryck)luft samt låta ventilerna stå öppna är bland de bättre sätten för att inte sommarvattensystem ska frysa sönder.
 
  • Gilla
Nilstyko och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.