Hej,

Kombipannan i min mors hus packade ihop ikväll, en autotherm av något slag. Den är installerad -95 och läcker nu rätt mycket vatten.
Vad rekommenderas som ersättningspanna?
ca. 150kvadrat att värma, radiatorer från 40talet runtom.
Ska man satsa på kombipanna igen? Pellets käns inte som ett alternativ för min mor. Värmepump kanske? luft vatten?

låt ideerna flöda!
 
H
Är pannan såpass ny kanske det bara är någon packning som börjat läcka.

Om radiatorerna är sedan 40 talet så kan det kanske vara ett självcirkulationssystem med grova entumsrör. Är radiatorerna tillräckligt stora så att det passar till en värmepump, det är frågan. Du har ingen aning om hur hög temperatur som behövde shuntas ut till elementen för att hålla varmt på vintern?
Har det gått på olja tidigare eller elpatron i pannan? Panna för olja, ved eller pellets är ju alternativen om man vill elda. Ved går säkert bort och pellets var inte så intressant heller? Att elda med olja blir ju väldigt dyrt. Slutar man elda i skorstenen får man ofta dålig ventilation och kanske fuktskador i källaren. Autotherm låter för mig som en elpanna?

Stor risk att en luft-vattenpump kommer att kräva en ombyggnad av värmesystemet då en sådan pump inte kan avge lika varmt vatten som en oljepanna.

Luftvärmepump som komplettering är ju alltid ett alternativ om man har öppen planlösning men måste kompletteras med något annat.
 
Redigerat:
Grova rör och framledningstemp på max 55grader (vad jag upplevt)
Olja (nyss påfyllt naturligtvis) är det som eldats i pannan med riktigt bra verkningsgrad så det har faktiskt varit relativt ekonomiskt att köra på olja. Då min mor nyss haft hjärtinfarkt osv. kändes inte ved eller ens pellets som ett alternativ.
Med tanke på hur mycket den läcker tror jag inte att det är en packning (dessutom kommer det in vatten i förbränningsrummet vilket hade lite intressanta effekter i källaren.
Med värmepump får man lägga till mekanisk ventilation, det har jag koll på men frågan är om det är värt det i hennes fall som inte gör det för att öka värdet på huset utan endast få en vettig värmekälla utan att lägga massor med pengar som dessutom förväntas hålla 15år eller så. Planlösingen lämpar sig inte för luftvärmepump (1,5plans med källare och en massa rum)
Just nu lutar det åt en ny kombipanna, frågan är ju vad en lämplig luft/vatten värmepump kostar och vad man kan förvänta sig för driftkastnader på en sådan

//Markus
 
Villken kombi? En oljepanna med elpatron som reserv skulle kanske räcka. Kolla på blocket om det inte säljs en skaplig begagnat oljepanna i närheten.

Kombi pannor för ved/olja/el är för gammalmodiga för att fungera riktigt bra på både ved och olja ... har jag hört. Det är något med att olika bränslen behöver olika eldstäder för att brinna optimalt så en sådan hybrid är halvbra på allt.

Annars kan en elpanna vara rätt bekvämt val för en oteknisk dam i en äldre hus.
gaia
 
köp en thermia atria,
har en sån själv, och vi halverade vår elförbrukning på ett år!
för det mesta inga problem att installera vp i gammla hus inga större ombyggnader krävs ,ert hus låter som ett perfekt objekt!
grova rör , ( förmodligen stora radiatorer ) = perfekt.
kostar runt 100 000 att installera, lycka till
en grov gissning på vad drift kostnaden skulle bli , tja, vi är en familj på 4 och vi förbrukar 13 000 kWh per år inklusive hushålls el ,på 160 m2
 
Redigerat:
H
Även om framledningstemperaturen skulle vara så låg att det fungerar bra med en l-v pump så kostar det ju en del pengar.

Kombipannor är som sagt ute ur bilden (om du menar olja + koks). Om du menar olja + elpatron så är det en annan sak.
Många byter till fjärrvärme och gör sig därigenom av med sin oljepanna. En några år gammal oljepanna får man för 2500-4000 på Blocket. Är den inte lämplig för pelletsbrännare så får man den ändå billigare.
Ny oljepanna ca. 16000. Ny pelletspanna med möjlighet att köra på olja och elpatron ca. 21000.
Installationskostnad?? Har hört uppgifter om 5000 för att installera en panna men det beror ju väldigt mycket på hur stor del av jobbet man gör själv.
 
Går det inte att svetsa om läckan? Det är ju en hyffsat ny panna och om den är körd med olja skall den ju hålla 10-15 år till.
Eller?
 
Vad jag menar med kombipanna är alltså olja/el, idag går det inte mer än runt 1,1kubik olja/år vilket gör att det känns som att det kommer att ta rätt lång tid att tjäna in de pengar som ett värmepumpssystem kostar.
Pannan är endast körd med olja, elpatronen är inte ens inkopplad...

Hmm svetsa läckan, har inte ens tänkt så långt, har inte till 100% lokaliserat läckan heller för den delen. får ta mig dit och dyka in i pannan för att se var felet ligger.

Jobbet kommer nog inte min mor att göra speciellt mycket av själv, det blir nog bortlejt till 100%
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.