Hej!
Vi har vad som verkar vara kloasongvägg på vår nedervåning. I något rum är det målat direkt på putsen, det är nog så det var på 30-talet när huset byggdes. Vi vill gärna ta bort den rätt slitna glasfiberarmerade strukturtapeten som sitter ytterst i vardagsrummet och få en målad yta. Det går (ganska) bra att riva ner tapeten till det gamla ytskiktet men en del glasfiberrester och limrester blir kvar. En del skador i väggen framträder tyvärr också…
Nu till min fundering:
1. Skall vi laga med kalkbruk? Eller gipsbruk? Hur gör man egentligen? Det behöver inte se nybyggt ut, huset är gammalt. Skadan på bild är typ 30x30 cm. IMG_7254.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Är det att slipa med slipmaskin som gäller för att få bort limrester och glasfiberluddet som är kvar, eller finns det något smartare (mindre glasfiberdamm) sätt? Vi tror som sagt att vi vill måla ytan.
Tack! Närbild på en texturerad yta med genomskinliga fibrer och små vattendroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett rum med vit färg som flagar av och synliga penseldrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kalkbruk för lagning.
 
Redigerat:
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Kalkbruk för lagning.
Ja, det är väl vad som sitter. Kalkbruk E kanske?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Borde inte gipsputs vara lättare om man är nybörjare?

Sedan breddpackling innan målning.
 
Claes Sörmland
Kalkbruk är extremt lätt att jobba med. Riktigt klistrigt och smetigt. Det är inte som cementbaserat bruk som kräver lite skicklighet att få snyggt.
 
Z ZipLock skrev:
Borde inte gipsputs vara lättare om man är nybörjare?

Sedan breddpackling innan målning.
Gipsputs är alldeles för hårt i sammanhanget. Det kommer att lossa från underlaget.
 
Tack för intresset! Jag kikade i källaren och hittade en ärvd påse webercal 142 . Lämplig? Kan kalkbruk åldras?
En säck med Webercal 142, grovt kalkbruk, placerad på ett mörkt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
F Fästing12 skrev:
Tack för intresset! Jag kikade i källaren och hittade en ärvd påse webercal 142 . Lämplig? Kan kalkbruk åldras?
[bild]
Bara o torrblanda den innan om den har stått ett tag..
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Då uppdaterar jag med hur det gått! Tack för tipsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.