Hej
Vi har ett hus på gång och låtit besiktiga huset och det blev några anmärkningar på våtrum, både badrum med bad och bastu och på pannrummet/teknikrummet.
Huset är byggt 2011
Några punkter känns lite jobbiga.
Nr 1. Spruckna klinker och trasigt tätskikt i pannrummet. Se bild 1 och 2. Det ser märkligt ut hur klinkers gått sönder, det är på en plats där man normalt inte kommer åt. Den inringade grå biten är en bit tätskikt som lossnat från betongen. Kanter på klinkers känns inte alls vassa som jag inbillar mig att en den borde bli om den spruckit. I botten på hålet syns någonting rostigt, det rostiga kan vara någonting löst som ramlat ner i hålet men kan även komma underifrån, men vad kan det vara? Vattnet som syns på bild 1 kommer från bergvärmens spillvatten som droppar på golvet och inte leds ner i golvbrunnen (enkelt att åtgärda). Bild 2 visar installationen ut-zoomad.
Sprucket klinkergolv med synligt skadat strukturtätskikt och rostfärgning, markerat med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pannrum med synliga rörgenomföringar, en öppen golvbrunn och spruckna klinker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nr 2. Rör-genomföringar i golv under bastubänkar i badrummet ser inte så bra ut. Bild 3
Plaströr med genonomföringar och tätskikt på klinkergolv under bastubänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nr 1 känns svår att åtgärda och hur kan skadan ha uppkommit?
Nr 2 Är det något man kan leva med eller ser det riskfyllt ut? Inte jättesnyggt jobb med tätskiktet.
 
Den där klinkerskadan skulle man ju gärna vilja förstå, vad har hänt? En spontan tanke är om golvplattan är sprucken, och belastningen från den tunga värmepumpen har fått golvet att röra sig så plattorna spricker.

Enl. kraven för tätskikt så skall du ha ett fungerande tätskikt på golvet även i pannrum, det har du inte nu. Man ser att det dessutom runnit vatten där. Kanske från en säkerhetsventil?

Nr. 2 ser ju inte direkt fackmannamässigt ut. Men rören håller nog tätt. Bortsett från att det ser för j...ligt ut, så saknas rörklamrar, rören skall fixeras vid kopplingar. Dest saknas även på bild 1. Det ser ut att saknas tätskiktsmanschetter runt rören. De kan iofs döljas under klinkersnivån, men troligen inte.

Du har trästolpar direkt ned mot golvet, och man ser spår av uppsuget vatten i den högra.

Jag tror inte att något av det här motiverar en akut rivning eller liknande, såvida inte det första beror på sprickor i underlaget. Men skulle du få en vattenskada så kommer du att få problem med förs. bolaget.
 
  • Gilla
Martinsson
  • Laddar…
Om man förstorar den första bilden, så ser det ut att ligga någon sorts metallklamrar i botten på skadan, ingjutna i betongen. Kan det vara något som puttat uppåt och spräckt plattorna? Vad finns under golvet? Är det en betongplatta på mark, eller en krypgrund?
 
  • Gilla
Martinsson
  • Laddar…
Tack för kommentarer hempularen.
Det är platta på mark.
Bra kommentar angående trästolparna, det hade jag inte sett.
Jag tycker också att det ser ut att vara någon sorts metallklammer ingjutet i plattan. Men vad ska de vara till kan man undra? Kanske de som tryckt upp på något vis som du är inne på? Om plattan suger i sig vatten (t.ex. droppar från säkerhetsventilen) riskerar väl armeringen att rosta med spräckt platta som följd eller?
 
Jag tror inte att det är någon jätterisk för vattenskador från mindre utsläpp av vatten där. En betongbalkong brukar kunna få problem med rostangrepp på armering efter typ 50 - 60 år, men den utsätts ju för vatten (och frysning) i stora mängder och är kanske rejält blöt 20 - 30 % av sin livstid.

Problemet är framföraltt av administrativ karaktär, försäkringsbolaget och framtida köpare kan ha synpunkter.

Men skadan ser väldigt skum ut, och jag skulle vara lite bekymrad över ex. sprucken platta tills jag förstår varför skadan har uppstått. Det finns inga andra indikationer på sättningsskador?

De dåligt fästa ledningarna är då troligen en större risk, men även det är ett vanligt fel som inte behöver bli något farligt.
 
  • Gilla
Martinsson
  • Laddar…
Va en riktig kladdpelle som gjort tätskiktet i alla fall.
 
Jag har bokat in en erfaren fackman att kolla på detta för att ta beslut om vi går vidare med affären.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.