Hej,
Jag har lyckats med mästerstycket att vrida sönder en karmskruv när jag monterade nya ytterdörrarna. Ett ögonblick av oskärpa gjorde att själva innerskruven "rundades" av och nu går det inte att justera karmskruven. Är det någon som har några bra tips hur man kan få bort en skadad karmskruv? Såga av själva skruven och borra bort hylsan eller täcka såga av och täcka hylsan och borra ett nytt hål i karmen? Alla tips och idéer mottages med varm hand!
 
Kapa skruven mellan karm och regel så nära karmen du kan, så kan du sedan skruva bort hylsan. Sedan får du ta en polygrip och skruva bort skruvdelen som sitter fast i regel.
Jag lyckades med samma i en förrådsdörr.
 
Tack AnderS. Verkar vara en klok strategi.
 
Drog ett par karmskruvar runda pga de usla men dyra verktygen och dålig precision på skruvarna innan jag förborrade de resterande skruvhålen i väggen. Zinkhylsan kan vara svår att få ur det gamla hålet utan att skada det. Enklast är att borra ett nytt 14 mm hål och dra i en ny karmskruv bredvid den gamla som kapats.
 
  • Gilla
Bhav
  • Laddar…
Jag köpte Servas karmskruvar och runddrog 3 av 6. Och detta med Servas egen bits. Rena skiten. Fram med vinkelslipen och slå sen i spik i stället.
 
Biltemas karmskruv var jag nära att göra slarvsylta av innan jag också förborrade. Det man MÅSTE kolla är att hålet för zinkhylsan är djupt nog, detta var det inte i min bastudörr.

Använde biltemas egna verktyg/karmskruv och tycker nog att precisionen på det är god. Drog med spärrskaft och det gick bra tungt.
 
Det hela slutade med att jag fick såga av de karmskruvar som rundats av och fastnat och efter mycket helvete lyckades jag få ut dem ur karmen. Därefter inhandlades adjufix och det hela fixades på 1 timme. Måste säga att adufix är en oerhört mycket mera stabil konstruktion än de vanliga karmskruvarna. De är någat dyrare, men det är de värda alla dar i veckan.

Fredrik
 
Som ett tips; förborra alltid och borra dessutom ett genomgående hål för hylsan så blir det ännu enklare att justera.
Det finns ett speciellt borr för karmskruvar som både borrar för hylsan och själva skruven i ett moment, men för enstaka dörrar fönster kanske det är lite overkill, men måste erkänna att det är supersmidigt. Sedan drar jag allt med skruvdragaren, men du får smygköra för att inte rappa sönder skruvskallen.
 
Milkshaken
Först och främst, om ni ska köra med traditionella karmskruvar. (14 mm) så borra igenom karmen, oftast så är det bara borrat typ hälften.
Köp en riktig karmnyckel, (T modell, och köp även en hylsa, alltså den man drar in helaskruven med..
Sätt hylsan i en stark skruvdragare eller borrmaskin, och sen dra in dom så långt så att du ser rundningen på 14 mm skruven.
Sen använder du T-nyckeln för att justera. Jag lovar att det är väl använda slantar, för det går även att justera karmarna flera år efteråt om det behövs.
Använd Kända märken som Essve o dyl...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.