Vår betonggrund har vittrat sönder lite på ett ställe precis vid en hängränna. De är väldigt blött där o nu noterade jag de här efter de regnat. Kan man misstänka att hängrännan är trasig? Hur åtgärdar man om de är under mark?
 
  • Vittrad betonggrund nära hängränna med synlig fukt och skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan ingen på ett forum svara på, du får ta bort några plattor, gräva några spadtag och titta.
 
  • Gilla
Norlino
  • Laddar…
R
Det vi ser på bilden är ett stuprör, hängrännan sitter vågrätt vid takavslutet..
Du behöver öppna upp för att kunna se hur det ser ut::
 
  • Gilla
Norlino och 1 till
  • Laddar…
Om du med hängränna menar röret som går ner i backen, så gissar jag på rosthål... heter för övrigt stuprör
Men som åvanstående skriver. . Gräv mer spola vatten i röret och titta
 
  • Gilla
Norlino
  • Laddar…
P
Först lite namnkorrigeringar.
En hängränna är det som är horisontella uppe vid taket. Sen det man ser på bilden kallas stuprör.
Dessa kan övergå till dagvattenrör som ligger under mark runt huset och avslutas i en stenkista som klassiskt är en nergrävd hög med sten.
Finns nyare varianter idag.
Eller så avslutar man stuprören med en böj ut från huset och ser till att marken lutar från huset.
Stuprör är inte gjorda för att vara nerstuckna i mark. De kommer med största sannolikhet rosta sönder.

Kan ju vara så att någon har hällt på jord på stuprör kröken för att man har velat höja marknivån.
Så du får ta och gräva.
 
  • Gilla
Norlino
  • Laddar…
MultiMan
När jag köpte mitt hus var det totalstopp pga löv och avsaknad av lövsil. Huset hade stått tomt i några år och ingen rensade. Det ledde också till att betongröret i marken hade frusit sönder någon meter ner, så jag fick gräva upp till frostfritt djup och ett par kvadratmeter i yta och skarva på nya rör på befintlig dränering, som fungerade på det frostfria djupet (runt 1,60-1,80 där jag bor).
 
Redigerat:
  • Gilla
Norlino
  • Laddar…
C
Noterar också att sömmen på röret ser ut att vara vänd mot väggen. Det kan ge tråkiga skador om man inte är uppmärksam.

Plåtröret skall inte gå ner i marken så där. Gräv upp och fixa till - se till att det finns ett fungerande avlopp i marken, dra upp ett plaströr från marken och sätt en lövavskiljare där och sen ett påskjutsrör mellan avskiljaren och stupröret.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Grävde och hittade kopplingen. Ska åtgärda idag, de var rosthål.
 
  • Rostskadad rörkoppling vid grunden av ett nedrör utomhus, omgiven av grus och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PappasHammare och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.