Tjenare!

Har elektrisk golvvärme i mitt badrum som inte värmer längre.. vilket märke vet jag inte, men det sitter en Devireg 520 termostat på väggen iaf! Det är en sådan med siffrorna 1-10. Dioden lyser rött hela tiden. Den står på 7an nu, men vrider jag ner til 5an så tänds den gröna dioden istället. När jag vrider upp till 7an så blir den röd igen.
Stänger jag av systemet helt och startar igen så lyser den först grönt en liten stund för att sedan lysa rött igen.

Vad jag förstår så lyser den rött när den värmer, och när den inte värmer längre så slår den över till grönt..
Men som sagt, golvet är kallt.

Är det termostaten troligtvis eller kan slingan ha pajjat? Eller kan det vara själva tempgivaren? Sitter den i själva termostaten på väggen?

Mvh Johan
 
Det finns en massa trådar om felsökning i golvvärmesystem på forumet.
Om du har möjlighet, så är det en enkel sak att mäta i termostaten och på anslutningsplintarna att det går ut spänning till värmetrådarna med ett mätinstrument.
Även slingresistansen i värmetrådarna är en enkel sak att mäta med ett instrument.
 
J
Hade samma problem med mitt värmegolv. Dock inte samma fabrikat. Visade sig vara fel på termostaten. Prova att mäta om det är någon spänning ut till slingan när den röda lampan lyser. Enligt elektrikern var detta inte ett ovanligt fel. Åtgärdades på garantin i mitt fall.
 
Ok!

Är totalt körd gällande el. Så enklast att ta dit någon elkunnig antar jag.
Men du hade alltså samma fel, och då var det termostaten?

Antar att själva sli gorna inte ska gå sönder.. isf måste ju hela golvet bilas upp... Inte så kul i ett 12m2 badrum...
 
Som sagt, relativt vanligt att termostater går sönder. OM det skulle vara slingan, så har flera (alla??) tillverkare av värmegolv lång garanti, som även täcker följdkostnader, alltså i princip ett nytt badrum.

Men de brukar krävas dokumentation med mätprotokoll från monteringen, utförda av behörig elektriker. De vill säkerställa att slinga inte var skadad redan innan badrummet byggdes färdigt, för att garantin skall gälla.

Felsökningen av termostaten gör en elkunnig på typ. 10 minuter.

Att byta ut termostaten kan vara lite struligare. Oftast bör man byta även golvgivaren, eftersom det kan vara osäkert om den bef. givaren är kompatibel med den nya termostaten.

Givaren sitter (förhoppningsvis) i ett rör en bit in i golvet, man kan dra ut den från dosan där termostaten sitter. Det lite struliga kan vara att skjuta in en ny termostat i röret/slangen, så att den kommer ända in till rätt läge.

Termostater har ofta två olika tempgivare, en som mäter lufttemperaturen i rummet, som en vanlig termostat. En andra som mäter temperaturen i golvet. Termostaten kan ofta konfigureras att reglera antingen på luft eller golvtemperatur. Om den reglerar på lufttemperaturen så använder den ändå golvgivaren för att begränsa golvtemperaturen till ett förinställt maxvärde.

Med de symptom du beskriver så är troligen givaren OK, men kan som sagt behöva bytas ändå.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Har du någon skapligt elektronikkunnig i bekantskapskretsen, så är det troligen inte speciellt svårt att laga termostaten, kan vara enklare än att ev. byta golvgivaren.

Termostaten innehåller någon form av "relä" som släpper på ström till slingan. Det kan vara ett elektromekaniskt relä, eller ett elektroniskt relä. Det är i så fall den mest misstänkta komponenten, och inte speciellt svårt att byta. En person med måttliga elektronikkunskaper kan lätt felsöka den saken. Det är dock något som inte ingår i standardkunskaper för en elektriker.
 
Tack för utförligt svar! Men som det ser ut så finns ingen givare i något rör in under golvet.. det går endast tre kablar upp till termostaten på väggen. Så om det finns en givare i golvet är den omöjlig att byta..

Vi rev nyligen vårat hallgolv. Under det golvet låg det en svart dosa. Typ 10 cm lång, 5 cm bred. Från den dosan gick en kabel in under badrumsgolvet. Denna dosa var helt inplastad, och det fanns ingen text eller liknande. Denna dosa la snickarna massa lecakulor runt, sedan gjöt dom igen alltihop med betong eftersom vi skulle ha ett solitt hallgolv. Funderar på om det är någon del som kan ha gått sönder.. vad det nu kan ha varit? Transformator eller liknande?
 
Utan att mäta så är det bara en gissningslek. Försök få hjälp av någon som har kunskap och mätinstrument så får du direkt besked om termostaten är fel/OK.
 
Tack för hjälpen! Snabbt som alltid här! Får hålla tummarna för att slingan är hel. Får faktiskt besök i jul av en elektriker. God jul på er!
 
En sista fråga bara.

Om jag nu har en golvgivare som är trasig, och den är ingjuten i golvet. Är det kört då, eller kan man byta termostat till en som känner av rumsluften istället?
 
  • Gilla
Corpes
  • Laddar…
Ok! Så om jag har en givare i mitt golv som inte går att byta, så går det att montera en termostat med en rumsgivare istället. Ingen fara på taket alltså?
 
Svar ja.
 
Gött! Tackar för uromordentlig hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.