Hej. Vi bor i södra Stockholm. Nu har vår frys (Siemens) gått sönder. Den är från 2008 så den är ju inte jättegammal. Alarmet piper och kylan går inte ner utan det är lite halvljummet nu i frysen. Detta hände för ca 3 veckor sedan oxå men då fungerade den igen efter att vi stängt av den helt och sen satt på igen. Dock funkade inte det denna gång :( Nån som har tips på nån seriös firma man kan ringa som lagar frys? Går detta på hemförsäkringen? Mvh Jossan
 
A
skulle inte tro att hemförsäkringen tar något av det här förutom strutsfilén som blev förstörd.
reservdelar brukar Siemens ha i överskott till alldeles för gamla produkter så i det här fallet inga problem.
med din beskrivning skulle jag kunna tänka mig att du har problem i flera olika områden så min motfråga blir,- är den självavfrostande/nofrost??
Om det sen är lönt att reparera med rådande Stockholms tariff.....
 
Med tanke på att förväntad livslängd på vitvaror idag är kring 10 år så gäller tyvärr regeln att ifall det är ett fel som du (eller någon händig kompis) inte kan fixa själv så är det knappast lönande att ta ut en reparatör som säkert tar någon/några tusen för besväret. Även ifall hemförsäkringen mot all förmodan skulle gälla så skulle antagligen åldersavdraget göra att det inte blev något kvar efter självrisken.

Så tyvärr är det bara ut och leta nu och göda tillverkarna ännu mera. Hade det funnits fungerande konkurrens så hade ju åtminstone någon firma fattat att det var lönsamt att tillverka billiga vitvaror som höll åtminstone dubbla tiden jämfört med övriga tillverkare.
 
Min hade samma symptom, Cylinda no frostmaskin. Den isa igen uppe i kylslingorna så kylan uteblev när luft inte kunde cirkulera. Avfrostningsvärmelementet hade gått sönder. Rev ner o byta själv, kostnad: 300kr. Men det e klart, då ska man ha tid ork o kunskap o mecka med möget.
 
Hej igen. Tack för alla svar. Nu har jag haft hit en reparatör och dessvärre är det inte lönsamt att reparera, precis som flera av er sagt. Kompressorn var överhettad och han misstänkte invändig läcka av gas som det inte är någon idé att reparera. Så nu är det bara att börja leta ny frys. Känner ni till märkena Elektro Helis, Cylinda, Gorenje? Är något av märkena bra? Jag hittade helt ok paketpris på de märkena om man skulle ta o köpa både kyl och frys.
 
A
Ungern, Turkiet, Slovenien....

Av dessa skulle jag välja Gorenje, välbyggda och inte minst snyggast, cylinda som tvåa, EHE kommer inte in i mitt hus.
 
electroluxaren skrev:
Ungern, Turkiet, Slovenien....

Av dessa skulle jag välja Gorenje, välbyggda och inte minst snyggast, cylinda som tvåa, EHE kommer inte in i mitt hus.
Tack vad bra med tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.