Jag har en 20 år gammal CTC Master 102 som har lagt av. Den gör varmvatten och värmer tilluften. Har elradiatorer som värmer huset som är 110 m2 + garage.

Frågan är om det är lönsamt att köpa en ny. Har fått pris på en Nibe Fighter 410P på 48500 kr. eller om man skall köpa ett tilluftagg. med växlare. Min totalförbrukning ligger på ca 20000kwh/år.  
 
NEJ. VARNING.
Jag köpte ny Nibe 310 P för 3 år sen.
Den är nu trasig, garantin har gått ut. De håller inte länge nuförtiden. Anledningen är enligt kyltekniker jag talat med (som reparerade den under garantitiden) att de kylmedier som nu finns (propan) gör att frånluftarna inte håller länge.
Om du får värme via el-patron så kör vidare. Jag kör nu med bergvärme för uppvärmning av huset och Niben får koka tappvarmvatten åt mig. Jag hade dock högre förbrukning än du.

 
Går en del rykte att flera tillverkare har gett upp att använda propan som köldmedium just p.g.a. problem med kompressorer som lägger av.

Lilte lurigt då du har elradiatorer, du kan inte utnyttja effekten i en 410P fullt ut (den har jhu även utgång för radiatorvärme/vatteneburet).

Kanske titta på en luft/luft-värmepump istället ?
Se dock upp med din nuvarande värmepump, den är jhu delvis uppbyggd som en varmvattenberedare, vissa brukar börja läcka vatten efter typ 15-20 år. Du kan alltså bli tvungen att byta din värmepump p.g.a. det.
 
Angående propan som köldmedel:
När det i slutet av förra seklet blev förbjudet att använda freon som köldmedel bytte alla värmepumpstillverkare till propan. Det visade sig dock att propan löste upp smörjmedlet i kompressorn vilket fick till följd att kompressorerna skar efter ett tag. När detta uppdagades löste tillverkarna det olika. En del bytte ut propanet och en del bytte ut smörjmedlet.

Kan ju också tillägga att alla tillverkare råkade ut för detta problem men tack vare deras olika sätt att hantera kundernas klagomål så är det mest vissa märken som "sägs" vara behäftade med detta problem.

/Gojan
vars kompressor ej har skurit än
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.