Hej! Vi har en NIBE City 100 VX 13kw kombipanna som vi kör elpatron samt ibland pellets på.

Nu är det så att jag har alltid temperaturen på elpatron drift på ca 75 grader på potentiometern varav panntemperaturen då ligger på ca 60 grader och arbetar konstant (troligtvis då vi har ett ganska stort hus med många element). Men nu när vi haft ganska kallt ute (-25 till -28 grader) så hade panntemperaturen sjunkit till ca 50 grader, jag gick då och höjde på potentiometern upp till ca 83 grader (85 är max).

Några timmar efter såg jag att panntemperaturen ännu var på ca 53 grader, vill inte minnas att den hade så här svårt att hålla temperaturen förra vintern trots kallare dagar (-32).

Jag har kollat glassäkringen på kretskortet = OK. Jag har kollat funktionen av aktivering genom att vrida potentiometern från 0 tills jag hör 3 klick = OK.

Har jag en eller flera defekta elpatron(er)?
 
En elektriker kan mäta upp resistans och isolation av el-patronen och säga om det är fel på den.
 
J Josth skrev:
En elektriker kan mäta upp resistans och isolation av el-patronen och säga om det är fel på den.
Vill helst försöka felsöka på egen hand då jag inte har lust med fler utgifter än vad det redan lär bli.

Tänkte om någon hade några tips att kontrollera detta.
 
V Villa1981 skrev:
Vill helst försöka felsöka på egen hand då jag inte har lust med fler utgifter än vad det redan lär bli.

Tänkte om någon hade några tips att kontrollera detta.
Mät resistans och isolation.
Om du har en tångamperemeter kan du kolla att den drar ström på alla faser.
 
Mäta upp alla faser fram, resistans i alla slingor, strömförbrukning på faser.
En elpatron kan ha en eller fler slingor trasiga men det märker man först när det blir kallt...
 
P PatrikJo skrev:
Mät resistans och isolation.
Om du har en tångamperemeter kan du kolla att den drar ström på alla faser.
Ska prova med en tångamperemätare och jämföra ena patronen med den andra på full effekt.
 
Precis, panntemperaturen ska inte sjunka för att det blir kallt ut så det är nog något fel på patronen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.