Farsans elpanna av märket Göteborgspannan anno 1977 har gått sönder. Förutom att ena kontaktorn inte slår till så har även ett element på elpatronen, som styrs av den andra kontaktorn, kortslutning. Detta innebär att den i nuläget bara går på 2 av 6 element, vilket tydligen inte räcker till. Min första tanke var att bara byta kontaktor, så att 5 av 6 slingor funkar, och sen köra på.

Men nu när jag är hemma igen och kollar igenom bilderna jag tog så uppstår en annan fundering. Det verkar som att det finns lika många elpatroner till som är outnyttjade. Går det att bara hoppa över den kortslutna elpatronen och ta nästkommande istället? Jag resistansmätte dom inkopplade och fick ca 24 ohm (förutom den trasiga), men dessvärre tänkte jag inte på att kolla samtliga. Jag antar att alla patroner går till samma tank och att varmvattnet ligger som en separat slinga i denna tank, så det inte blir något konstigt där?

Bild på elpatronerna, där den andra från vänster (mittre vita) är kortsluten.

Interiör av en elpanna med synliga elpatroner, elektriska ledningar och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kontaktorn längst till höger (svarta) går till den trasiga patronen och den bredvid (gråa) är kass.

Interiör av Göteborgspannan från 1977 med elpatroner och kontrollpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
1
  • Laddar…

Bästa svaret

Långskott: Har du tittat på insidan av plåtluckan om det finns något elschema av något slag?
Annars ser det ju ut som om det går att koppla om lite bland slingorna.
 
Redigerat:
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Långskott: Har du tittat på insidan av plåtluckan om det finns något elschema av något slag?
Annars ser det ju ut som om det går at koppla om lita bland slingorna.
Det var en bra tanke, får kolla det sen när jag byter kontaktorn.
 
Nix, något elschema hittar jag inte.

Mätte upp övriga elpatroner och konstaterade att gruppen bredvid hade också en kass slinga så att bara flytta alla sladdar tre steg gick inte heller. Och att bara flytta den som var trasig går inte utan att förlänga "nollan" som bara räcker om alla tre är bredvid varandra.

Han får helt enkelt nöja sig med 3/4-dels effekt tillsvidare. Tillräckligt bra för en pensionär. :D

Perfekt att Hornbach hade en kontaktor i lager också, verkar inte alltför vanligt hos andra handlare, och lika billigt som på nätet.
Invändig vy av en elcentral med kontaktor och flera anslutna kablar, vilket indikerar en pågående elektrisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.