hej undrar om någon kan hjälpa mig, ugnen en electrolux stängs av efter en stund när det blivit varmt? kolla bilden kan det vara värme säkringen eller värme elementet eller liknande? goda råd mottages mer än gärna.
mvh Björn
 
  • Interiör av öppen Electrolux-ugn med synliga ledningar och isolering, möjlig värmeelement- eller säkringsdefekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På vilket vis stängs den av?
Har du tillgång till ett enkelt mätinstrument så är det en snabb sak att mäta att ex. en termosäkringen är hel.
 
Jag fick problem med min gamla electrolux-ugn efter att ha kört ånga som satte sig i elektroniken. Den skapade då jordfel.

Efter att jag tagit ut den och låtit ånggeneratorn torka ur några dygn så fungerade den igen.

Kan du komma på något som kan ha föranlett felet? När började det hända etc? Hur gammal är ugnen? Kan du beskriva ugnens beteende lite mer? Går gruppsäkring, jordfelsbrytare, eller slutar bara ugnen fungera? När Ugnen slutar fungera, är den helt död eller vad fungerar?
 
A
bbrob bbrob skrev:
hej undrar om någon kan hjälpa mig, ugnen en electrolux stängs av efter en stund när det blivit varmt? kolla bilden kan det vara värme säkringen eller värme elementet eller liknande? goda råd mottages mer än gärna.
mvh Björn
det där är troligen överhetningsskyddet som löser
det syns inte på bilden utan sitter i kabelstamen
 
Tack för tipsen glömde nog säga att ugnen är ca,10år så jag tänkt käpa en ny nu på julrean så kanske man slipper skruva isär ugnen fler gånger, (y)
tack,
mvh
björn
 
A
bbrob bbrob skrev:
Tack för tipsen glömde nog säga att ugnen är ca,10år så jag tänkt käpa en ny nu på julrean så kanske man slipper skruva isär ugnen fler gånger, (y)
tack,
mvh
björn
om inte annat får du ju ny garanti!
försök att få en med fem års garanti, detta blir mer och mer viktigt.
väljer du en av de dyrare IKEA varianterna så får du mycket för pengarna (betydligt bättre än fejkade reapriser) och fem års garanti.
 
jag har liknande problem som du. Har kommit fram till att det är överhettningssskyddet. Tydligen vanligt problem. Däremot är jag intresserad av vad alla bärnnmärken kommer ifrån, både på din och min.
 
  • Interiör av en ugn med synliga ledningar, överhettningsskydd och märken av värme på metallen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elledningar med tecken på överhettning och brunaktiga brännmärken på isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar med brännmärken och överhettningsskydd i en apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brännmärke och rökspår på vägg intill ett golv av trä, tecken på överhettning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
T Tobias LA skrev:
jag har liknande problem som du. Har kommit fram till att det är överhettningssskyddet. Tydligen vanligt problem. Däremot är jag intresserad av vad alla bärnnmärken kommer ifrån, både på din och min.
Tyvärr så görs de inte i Sverige längre.
Det "brända" är luft läckage från ugnsutrymmet via genomföring arena till baksidan
 
electroluxaren skrev:
Tyvärr så görs de inte i Sverige längre.
Det "brända" är luft läckage från ugnsutrymmet via genomföring arena till baksidan
Ja det kanske förklarar en del.
Om man byter överhettningsskyddet, brukar det gå att köra på som vanligt då? Ser ju onekligen otäckt ut med dessa brännmärken.
Eller kan det bero på att servicetekniker anslöt frånluftslangen felaktigt vid byte av överhettningsskydd för några år sen?

är det normalt att det blir så varmt där bakom?
 
A
T Tobias LA skrev:
Ja det kanske förklarar en del.
Om man byter överhettningsskyddet, brukar det gå att köra på som vanligt då? Ser ju onekligen otäckt ut med dessa brännmärken.
Eller kan det bero på att servicetekniker anslöt frånluftslangen felaktigt vid byte av överhettningsskydd för några år sen?

är det normalt att det blir så varmt där bakom?
Nu har jag inte felsökt på plats men troligen fungerar ugnen igen efter byte av överhettningsskydd
det är inga brännmärken utan kondenserat fett
en del av fettmärkena (det stora på plåten)kan troligen härledas felaktigt monterad luftslang.
luftslangarna på detta polska möget är inte lätta att hantera och är en källa till irritation när man skall göra enkla grejer so istället tar dubbla tiden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.