Har en äldre combi-spelare LG som inte vill läsa DVD-skivor längre. Gillar att skruva och tog loss locket för att se om lasern funkade:rolleyes:
Pillade lite eftersom jag inte kunde se nån som helst tecken på att lasern var igång. Många komponenter finns det btw, men frågan dyker upp:

går det att byta lasern själv

är det öht nån ide=lönsamt

En ny DVD-spelare är ju ingen utgift, de har blivit billigare men combi-spelarna ligger kvar på samma nivå som för 5-10 år sedan. Och ibland är det rätt bra med VHS, eftersom projektet med att föra över till data släpar - rejält:D

Kjell G
 
Har du firma eller kan köpa genom firma så köp på nedis.se.

Tänds inte lasern upp alls, rör sig fokus och släden ?
 
I mitt fall "Philips" har Philips själva lagat den. Dom lämnade själv 5 års garanti! Fast jag trodde det var bara 2. Det visade sig de bytte bara själva dvd enheten.
 
BR125 skrev:
Har du firma eller kan köpa genom firma så köp på nedis.se.

Tänds inte lasern upp alls, rör sig fokus och släden ?
Kan inte se om fokus rör sig, men släden flyttar sig lite. Den snurrar men hittar inget s.a.s. Till slut matar den ut skivan.

Kamilenski: tyvärr är den lite för gammal, en LG och jag tror inte de har samma garanti som din Philips.

Kjell G
 
En ny laserenhet kostar mellan 150:- och 900:- ink mekaniken. Man kan även byta enbart lasern. Men det bästa är att byta hela enheten. Det brukar sällan löna sig på konsument elektronik. Kolla om du kan se vad lasern heter så kan man kolla vad en ny kostar.
Brukar vara en etikett på sidan av lasern.
 
Skulle även jag gissa på att laserenheten är defekt - Dom har en livslängd och 5 år är väl gott och väl vad man kan begära av en konsumentprodukt idag.
Är pickupen dammig på linsen kan du börja med att rengöra (Tpoz och isopropanol) den och se om det hjälper - Gör det inte det så är det troligen som nämnt.
Passa på att kolla om den fokuserar - Det skall den göra om du öppnar och stänger luckan och kikar på linsen - Den skall då gå upp och ned samtidigt som spindeln snurrar för att kolla om en CD/DVD är i maskinen.

Det är ett enkelt byte och man behöver ingen super expertis, satt själv ngt år på en större LG/SONY/PANASONIC/PHILIPS service verkstad på just CD/MD/DVD sidan. Men det börjar bli mååånga år sedan nu..
 
Hade loss o kollade med skiva i men kunde inte se nåt ljus nånstans, släckte ner i rummet - inget. Borde väl märkas om lasern är OK?, annars är det lite trångt mellan grejerna.

Angående byte så gick det ju lätt att skruva loss enheten, likaså koppla loss elektroniken, bara två anslutningar. Ska kolla vad det finns för märkning o undersöka övriga tips.
Tack för hjälpen!

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.