Hej!

Svärföräldrarna har problem med en dimmer. Den "dimmrar" inte. Den lyser fullt oavsett hur man vrider på den, så det går bara att tända och släcka som med en vanlig strömbrytare.
Kan detta bero på något fel i själva dimmern, eller är det något som är felkopplat vid dimmern eller lampan? Kan jag mäta på något sätt för att ta reda på vad felet är? Demontera dimmern och ohm-mäta mellan in- och utgång medan jag vrider på knappen?
 
Att ohm mäta går inte. Det är inte en vanlig potentiometer (variablet motstånd).

Det låter som det är fel på den. Jag kan inte på rak arm komma på en möjlig felkoppling som skulle ge det resultatet. Har de installerat den nyligen? Har den någonsin fungerat?

Vad är det för typ av lampa som skall dimmas? Ex. så kan man inte dimma lågenergilampor (finns undantag). Om det är 12V halogenlampor så sitter det en transformator någonstans, det krävs då rätt kombination av dimmer och transformator för att det skall gå att dimma.
 
Har dimmern funkat tidigare? Dvs har felet "uppstått" nu eller är den nymonterad?
Om den är nymonterad? FInns det fler brytare (trappsystem) uppsatta för berörda lampor?
Vad är det för lampor? Typ, antal, styrka?

Kommer det svar från duktiga proffs (gärna behöriga) - bortse från dessa frågor - det låter inte så svårt det här men jag är inte beredd att diskutera mina försök till svar.
 
Den driver en ensam 60W glödlampa. Det finns inga andra brytare för den lampan.

Den byttes för ett tag sedan, för att den gamla dimmern gått sönder (säkringen tror jag). Jag tror att den nuvarande funkade ett tag, innan den slutade att dimmra.
Jag tror även att de provat även att sätta tillbaka den gamla dimmern, med säkringen från den nya, och då uppträdde den likadant.
 
Utgår från att du försökt med en ny lampa också. Jfr Hempularens inlägg - det är svårt att komma på en felkoppling som resulterar i det du beskriver. Är Du helt säker på att det är rätt kopplat återstår nog bara att någon tittar igenom alla kopplingar i dosor och armaturer. (Av Din fråga att döma är kanske inte sådant Din egen grej?) Det vi inte frågat eller du nämnt är vilket slags anläggning det är? Lägenhet/hus och ungefärlig ålder på installationen? Lycka till, ta det vackert och berätta gärna hur det går.
 
skulle faktiskt gissa rent frankt på att effekten som ska dimmas är för låg, kolla märkströmmen på dimmern.


mvh

M
 
En del dimmrar har en justering som man ställen lägstanivån med, kolla efter en trimpot under locket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.