Håller på och sälja min bostadsrätt och givetvis har en plastdetalj i ett fönster gått sönder. Det är ett plastglid som håller fast en av armarna.
Någon som vet var man kan få tag på ett nytt? (om man nu kan byta det ..)

Den trasiga biten som åkt ner
Närbild av fönster med en trasig vit plastdetalj och en fönsterarm fäst vid ramen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på ett helt glid
Närbild på fönster med plastglid som håller fast en arm, mot en suddig bakgrund av hus och himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet du vilket fabrikat det är på fönstret? Enklast är nog i så fall att kontakta tillverkaren.
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Vet du vilket fabrikat det är på fönstret? Enklast är nog i så fall att kontakta tillverkaren.
Tyvärr är det ju dåligt märkt, ska se om jag kan hitta någon mer märkning. På ett gångjärn står det Thor Strand Metallvarefabrik Norge. Vad jag lyckas söka fram så har de nog kursat
https://www.regnskapstall.no/informasjon-om-thor-strand-metallvarefabrikk-as-101528038S0

Frågan är om det är fönstertillverkaren eller bara för gångjärnen?
 
  • Ledsen
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
troligen bara gångjärnen som kommer från norge
 
  • Gilla
Claes Röjder
  • Laddar…
Det är antagligen gångjärnstillverkaren. Men om dom inte är kvar, så är nog hoppet litet att hitta reservdelar tyvärr.
 
  • Gilla
Claes Röjder
  • Laddar…
Fönstren tillhör dock föreningen, så testa att ta upp problemet med styrelsen. Liten sannolikhet att det kommer fixas innan du säljer, men du kanske inte behöver upplysa köparna om detta problemet dock.
 
Har för mig att om det inte är reglerat i stadgarna så är fönster föreningens ansvar.
 
  • Gilla
Claes Röjder
  • Laddar…
När det gäller fönster står du möjligen för målningen på insidan samt att hålla dem rena, resten är BRF:s ansvar.
 
David-O David-O skrev:
Har för mig att om det inte är reglerat i stadgarna så är fönster föreningens ansvar.
Tyvärr är det reglerat i stadgarna att det är ägarens ansvar

Utdrag ur stadgar som markerar att ägare ansvarar för glas och bågar i lägenhetens fönster och dörrar.
 
H hapazard skrev:
Fönstren tillhör dock föreningen, så testa att ta upp problemet med styrelsen. Liten sannolikhet att det kommer fixas innan du säljer, men du kanske inte behöver upplysa köparna om detta problemet dock.
Köparna som upptäckte detta när de kollade städningen, jag har dock inte märkt det. Men jag har heller inte vridit fönstret på bra länge, dotterns rum (och man kan putsa det utifrån...)
 
Kollar städningen gör man väl efter att avtal ingåtts, ofta även efter tillträdet. Då har de väl köpt felet? Eller vill du inte bråka med dem om det?
 
Har de köpt är det deras problem som sagt...
 
1 16386 skrev:
Kollar städningen gör man väl efter att avtal ingåtts, ofta även efter tillträdet. Då har de väl köpt felet? Eller vill du inte bråka med dem om det?
Ingått avtal har vi gjort, de kollade före tillträdet som är snart.
 
C Claes Röjder skrev:
Tyvärr är det reglerat i stadgarna att det är ägarens ansvar

[bild]
Vet inte om jag håller med om att det är vare sig glas eller båge som är sönder i ditt fönster. Jag skulle kalla det beslag. Kanske värt att kolla med föreningen om dom har hört talas om detta fel förr, och hur det i så fall löstes då.
 
  • Gilla
Miljardprogram och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.