G
Hej.

Snabba frågor:
Kan någon förklara för mig om hur en LK545 fungerar?
Blandar den procentuellt beroende på inställning på vredet, eller justeras det beroende på temperaturen på inkommande kall och varmvatten?
Hur är det med LK550?

Längre förklaring:
Anledningen till att jag frågar är att den LK545 jag har monterad hemma verkar ha gett upp och skickar oreglerat till kranarna.
Uppvärmning sker med vedpanna och acktankar. Matas sedan till huset genom ca 30m kulvert och rör med VVC. Ingen slavtank i huset.
Påfyllning av kallvatten sker på VVC retur 40cm innan LK545-ventilen.
Maxtemp ska vara 65 grader enligt produktspec, men jag får 80+ ut i kranen och trots att jag vrider på reglaget på 545an så blir det ingen skillnad oavsett håll.
Står man i duschen blir temperaturen långsamt kallare allt eftersom tiden går (i.o.m en högre vattenförbrukning jämfört med diskho och handfat).
Jag gissar på att den avtagande värmen kommer från att vattnet i kulverten blivit utbytt mot tillsatt kallvatten (mindre motstånd vid påfyllning att gå direkt in i kulverten än att gå genom acktanken) då acktankarna håller 80+.
Jag tycker att VVCn borde ligga på max 65 grader om ventilen fungerade som tänkt.

När jag letar reservdelar hittar jag LKA683 som ska passa både 545 och 550 och där blir jag lite förvirrad.
Fortsatt koll på tillverkarens hemsida på de olika ventilerna visar att 550 har en "termisk insats som reglerar tillförseln av kallvatten så att önskad temperatur uppnås". Den beskrivningen saknas på 545.
På Rinkabyrörs hemsida listas dock båda produkterna som "Termostatisk blandningsventil för tappvarmvatten" där enda skilladen är att 545 har slätända.

Åtgärd:
Så vad gäller egentligen? Byta insatsen och allt blir bra, eller ska man passa på att byta till en 550 när man ändå ska dit och pilla?

Tacksam för hjälp.
 
Både LK545 och 550 har en inbyggd termostatkropp som reglerar blandningen utifrån inställd temperatur på utgående vatten.
Termostatkroppen kan köpas som reservdel om man tror att den har gett upp.
 
G
Är det LKA683 som är termostatkroppen?
Det var ju den som var listad som reservdel.
 
Ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.