Go kväll

Har tidigare fått mycket bra tips från detta forum utan att behöva ställa frågan själv. Men nu är den tiden kommit :cool:

Dottern köpte en gammal fård men fjärrlåsningen funkar inte (fungerade lite i början, men nu stendöd)
Jag tänkte att jag kollar lite påt se om det går att fixa till.
Knappen till att låsa upp och öppna bakluckan fungerar!
Kontinuitetsmätning över den knappen visade att switchen fungerar iaf. men jag tänkte att det kanske kunde vara något med knappen ändå, då den känns annorlunda att trycka på när nyckeln är montrad. Köpte nya switchar och bytte ut den idag (inringade röda knappen) men tyvärr hjälpte det inte.

Så jag tänker att jag kollar av läget på detta kunskapsfyllda forum, om någon har erfarenhet av detta eller någon idé om hur jag kan komma vidare i felsökningen!?

Finns ingen elektronik avdelning på detta forum så hoppas denna är "close enough" :D
 
  • Kretskort med utbytta switchar för fjärrlås markerade med röda cirklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kretskort med elektroniska komponenter, inklusive en bytt knapp och mikrochips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har inte någon gammal radioscanner? I så fall kan du enkelt höra om kontrollen sänder något vid knapptryckning.
Ibland kan gamla pc-högtalare ockås funka. Lägg fjärren kloss intill en aktiv högtalare och lyssna om det kommer något knatter.

Det är inte så att felet sitter i bilen?
 
Den sänder inget!
 
Men funkar sändaren till bakluckan så är det väl inge fel på den utan mottagaren och utgången till dörrlåset
 
Om de tre tryckknapparna är ytmonterade är det vanligaste problemet att lödfogarna spruckit. Kolla med lupp eller mikroskop om du kan. Enklast är att löda om de två paddarna på den funktion som fattas Detta drabbar de flesta gamla fjärrkontroller. Ibland är det batterihållarens lödfogar. Om du mäter funktion på knappens ben kan du missa att lödfogen till mönsterkortet spruckit
 
Jag har kollat alla lödningar noga med lupp, jag tycker de ser kanonfina ut med undantag för min nyinstallerade knapp jag har även mätt över knappen mellan 2 hålgenomföringar i kortet och det är kontakt.
De kretsarna som finns på andra sidan, är det något som kan gå sönder internt "delvis"?
 
Kolla alla lödningar på båda sidor. En persons fingrar är starkare än man kan tro så om kretskortet kan svikta på grund av för svag fixering i höljet så är det alltid risk över lång tid att lödfogar spricker. Jag har nog lagat fjärrkontroller vid 10 tillfällen åt mig sjäv och släktingar över lång tid.
 
En gammal fård… nog bara att leva med :)
 
M Mr.L.BKK skrev:
En gammal fård… nog bara att leva med :)
Mycket möjligt extra irriterande att låser hon upp med nyckel eller fjärrkontroll så öppnas alla dörrar men låser hon med nyckel så låses bara förardörren
 
P poba53 skrev:
Kolla alla lödningar på båda sidor. En persons fingrar är starkare än man kan tro så om kretskortet kan svikta på grund av för svag fixering i höljet så är det alltid risk över lång tid att lödfogar spricker. Jag har nog lagat fjärrkontroller vid 10 tillfällen åt mig sjäv och släktingar över lång tid.
Ok, spruckna lödningar vid knapp varje gång?
 
Tre typer av fel:_
Batterihållarens lödningar spruckna pga av sviktande plasthölje

Spruckna lödningar på switcharnas kretskortsanslutning pga att yttre tangenten inte har eget mekaniskt stopp utan all kraft från fingern hamnar på inre switchen

Inre switchens tunna plåtsvep komprimeras så att den böjs och hoppar ur sina plasthakar på switchens nederkanter.

Alla tre typfelen beroende på fingerkraft i kombination med veka plasthöljen. Samtliga nycklar tillverkade av Bosch eller Siemens (Numera Continantal sedan många år)
 
Youfen Youfen skrev:
Knappen till att låsa upp och öppna bakluckan fungerar!
Du har ringat in en knapp med rött och 2 knappar med grönt.
Jag tolkar det som att det går att låsa upp med knapp på fjärren men inte låsa med knapp.
Youfen Youfen skrev:
Mycket möjligt extra irriterande att låser hon upp med nyckel eller fjärrkontroll så öppnas alla dörrar men låser hon med nyckel så låses bara förardörren
Samma beteende när nyckel används.
Låser man upp med nyckel så låses alla dörrar upp, men vid låsning med nyckel så ger låsstyrningen ingen ström till att aktivera låsen. Börja med att laga det felet så fungerar nog fjärren också sen…
(Jag har isf ingen erfarenhet av fård men nog borde alla låsen låsas även då man låser med nyckel?)
 
blackarrow blackarrow skrev:
Du har ringat in en knapp med rött och 2 knappar med grönt.
Jag tolkar det som att det går att låsa upp med knapp på fjärren men inte låsa med knapp.


(Jag har isf ingen erfarenhet av fård men nog borde alla låsen låsas även då man låser med nyckel?)
Korrekt! knappen till vänster går till att öppna bakluckan (funkar klockrent), knappen i mitten för att låsa dörrarna(funkar inte) och knappen till höger för att öppna bilen(funkar)

Vore kul om någon kunde bekräfta att alla dörrar ska låsas om man låser med nyckel (Ford Fiesta -07) verkar idiotiskt annars. Men faktum kvarstår att nyckeln bör sända en rf-signal när jag trycker på knappen, det gör den nämligen när jag trycker på de andra 2 knapparna.

Tror som poba53 säger att det sviktar där mitt på kretskortet och något har hänt. Får kolla noggrannare på det i helgen.

Sen är det så att nyckeln har jag hos mig till skillnad från bilen, så jag börjar med nyckeln iaf.

Tack för all input so far...:)
 
Youfen Youfen skrev:
Vore kul om någon kunde bekräfta att alla dörrar ska låsas om man låser med nyckel
på min gamle mazda 99 fick man vrida nyckeln snabbt två gånger om man skulle låsa alla dörrarna annars låstes bara förardörren
 
Youfen Youfen skrev:
Men faktum kvarstår att nyckeln bör sända en rf-signal när jag trycker på knappen, det gör den nämligen när jag trycker på de andra 2 knapparna.
Hur vet du att nyckeln inte sänder RF-signal när du trycker på lås-knappen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.