Hej

I somras flyttade jag in i ett äldra hus (ca 100 år gammalt) med en ca 20 år gammal bergvärmepump.
Naturligtvis hade vi den oturen att den gick på julafton och har kört på elpatron sedan dess, vilket är ganska dyrt med ett 3-våningshus.

Idag fick vi ett prisförslag från VVS-firman och skulle behöva lite råd.

Dom föreslår att vi installerar en helt ny pump där dom räknar med att det kommer kosta ca 110.000 med rotavdrag inräknat. Det är en Nibe s1155-12 på 12kw, den gamla pumpen gick på 7Kw och en elpatron på 9Kw men dom menar på att den var underdimensionerad för vårt hus.

Om man bara skulle byta kompresson räknar dom på ca 37.000, och varna för att styrkortet förmodligen snart kommer få bytas för runt 10.000 kronor till.

Låter detta som rimliga siffror? Hur skulle ni ha gjort i det här fallet?

Ett annat alternativ skulle vara att koppla in fjärrvärme som finns vid gatan, men jag har inte fått någon prisuppgift vad det skulle gå på.

Jag tänkte ringa försäkringsbolaget imorgon och kolla om dom kan hjälpa till med något men jag antar att man inte kan få ut något på en sådan gammal pump?

Alla råd och förslag mottages tacksamt.
 
A
X XenapZ skrev:
Hej

I somras flyttade jag in i ett äldra hus (ca 100 år gammalt) med en ca 20 år gammal bergvärmepump.
Naturligtvis hade vi den oturen att den gick på julafton och har kört på elpatron sedan dess, vilket är ganska dyrt med ett 3-våningshus.

Idag fick vi ett prisförslag från VVS-firman och skulle behöva lite råd.

Dom föreslår att vi installerar en helt ny pump där dom räknar med att det kommer kosta ca 110.000 med rotavdrag inräknat. Det är en Nibe s1155-12 på 12kw, den gamla pumpen gick på 7Kw och en elpatron på 9Kw men dom menar på att den var underdimensionerad för vårt hus.

Om man bara skulle byta kompresson räknar dom på ca 37.000, och varna för att styrkortet förmodligen snart kommer få bytas för runt 10.000 kronor till.

Låter detta som rimliga siffror? Hur skulle ni ha gjort i det här fallet?

Ett annat alternativ skulle vara att koppla in fjärrvärme som finns vid gatan, men jag har inte fått någon prisuppgift vad det skulle gå på.

Jag tänkte ringa försäkringsbolaget imorgon och kolla om dom kan hjälpa till med något men jag antar att man inte kan få ut något på en sådan gammal pump?

Alla råd och förslag mottages tacksamt.
En ny anläggning då det har hänt en del på 20år och du troligen kan påräkna högre energieffektivitet
 
Man behöver också undersöka energibehovet i huset och vad borrhålet klarar leverera men det är inte akut eftersom värmepumpen är varvtalsstyrd och kan begränsa effekten som tas från berget. Eventuellt behövs ett borrhål till framöver eller kanske en slinga jordvärme om det finns ledig mark.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Det priset förutsätter att befintligt borrhål används.
Så att bara byta från 7kW till 12 kW ställer krav på att det går att hämta den energin från borrhålet. Vet du vilken temperatur borrhållet gav på inkommande köldmedia i nov-dec, eller om det finns info hos tidigare ägare.
Nyare bv-pumpar kan anpassa uttag om man väljer en sådan men kan inte borrhålet ge tillräckligt med energi trots pump på 12 kW så kommer den att justera så det kanske bara blir 7 kW.
Så här måste ni fråga hur firman tänkt i sina kalkyler med 12 kW.
 
Ni bör kunna se utifrån hur mycket tillskottsel som förbrukats under de här 20 åren, finns statistik i pumpen, och där bedöma borrhåldststus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.