Såhär på fredagskvällen skulle jag fylla på med lite mer vatten i radiatorkretsen och då gick axeln till påfyllningsventilen sönder. Är det någon som vet om det finns en insats som reservdel eller om hela ventilen måste bytas? Se bilder på ventilen nedan. Som tur är gick axeln av med ventilen i stängt läge.

Tacksam för hjälp med vilken artikel/artiklar som behövs för att fixa detta :)
 
  • Avbruten axel på en mässingspåfyllningsventil för radiator, monterad på kopparledningar, mot en vägg med röda och vita ränder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Söndergången axel på en mässingsradiatorkretsventil omgiven av kopparrör och isolering mot vit och röd randig vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har exakt samma problem, så nu är vi två som behöver hjälp, någon som vet?
 
J Jensengenius skrev:
Har exakt samma problem, så nu är vi två som behöver hjälp, någon som vet?
Jag kom fram till att det troligen är Rsk 4311733 som är korrekt reservdel. Har dock inte monterat den då jag inte behövt fylla på mer i radiatorkretsen och jag inte velat riskera driftstopp på värmen under vintern.
 
Tack för svar, detta håller mig vaken för min läcker nämligen och jag har googlat runt lite. Jag kommer snarare fram till att det kan vara rsk-nr 4311739 eftersom det skall vara en påfyllningsventil med inkluderad backventil, vad tror du? Jag tänker ringa Nibe på tisdag för att höra vad de kan bidra med. Se nedan:
Påfyllningsventil med backventil, RSK-nummer 4311739, reservdelssats med toppstycke och ratt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

LK 685 Reservdelssats
Avsedd för LK 535 Påfyllnadsventil och LK 536 Påfyllnadsventil i det gamla utförandet.

Leveransomfattning:
  • Toppstycke med monterad spindel och planpackning
  • Ratt
 
Gissar att du hittat rätt, den där ventilen verkar ju stämma bättre till ändamålet!
Tur att jag inte gett mig på att byta med den jag beställt... Om en vecka åker elpannan ut då den ersätts med bergvärme istället.
 
Bra beslut, jag velar mellan luft eller bergvärme och även solceller poppar upp då och då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.