Vi ska bygga ett Borohus och Trarydfönster är standard. Vi tänkte som tillval ta med aluminiumbeklädd utsida. Är det någon som har erfarenhet av denna fönstertyp?

Tempra
 
8)Afton!
Sök i forumet, där finns en hel del om alu-fönster....
 
Ingen som köpt Borohus med Traryd aluminiumfönster?
Jag hittar ingen på forumet som uttalat sig om Trarydfönster överhuvudtaget. Hur är vanliga fönster från Traryd, funktion och kvalitet?
Tempra
 
Tempra skrev:
Ingen som köpt Borohus med Traryd aluminiumfönster?
Jag hittar ingen på forumet som uttalat sig om Trarydfönster överhuvudtaget. Hur är vanliga fönster från Traryd, funktion och kvalitet?
Tempra

Jag har köpt och monterat Trarydfönster i huset och har inget att anmärka på fönstren. Vi har vridfönster och mekanismen fungerar toppenbra. Även altandörrarna är bra. Ser ingen anledning att välja något annat fabrikat nästa gång jag köper fönster.

 
MathiasS skrev:
Jag har köpt och monterat Trarydfönster i huset och har inget att anmärka på fönstren. Vi har vridfönster och mekanismen fungerar toppenbra.  Även altandörrarna är bra. Ser ingen anledning att välja något annat fabrikat nästa gång jag köper fönster.
Har du köpt aluminium eller vanliga träfönster?

Tempra
 
Tempra skrev:
Har du köpt aluminium eller vanliga träfönster?

Tempra
Vanliga.
 
Ingen som köpt Borohus med Traryd aluminiumfönster?
Jorå, JAG har! Snudd på i alla fall.

Vi har ett nybyggt Borohus med Trarydfönster. Dock är det nog vad du kallar "vanliga". Vi har fuskspröjs på våra också. Något slags vit plast som man enkelt kan snäppa på och av. Är mycket nöjd med dem.

Egentligen var jag supernegativ när jag insåg att detta var standard i Borohus, för jag ville ha gammaldags fönster som man öppnar utåt och som sitter fast i ena sidan och öppnas i den andra. Istället fick vi fönster som öppnas nerifrån och vippar utåt. (Undrar om någon fattar hur jag menar?!?)

Jag är mycket nöjd med fönstren och inte alls lika negativ längre till det där underliga sättet att öppna dem. (Fast det är inte kul att gå in i ett uppställt vippfönster, kan jag säga. Har viss erfarenhet sedan i somras. Kändes som om jag skulle få hjärnskakning... Att fönstret är öppet syns helt enkelt inte lika tydligt som traditionella fönster.)
 
8) Jag har också Trarydfönster, träramar med 3-glas superenergi, också med löstagbar plastspröjs.

Jag tycker vippfönster är bra, för det regnar ju inte in närde är uppställda och när man ska tvätta dem, så är det bara att vippa runt, vilket känns praktiskt! :)

Har även 8 st fasta ej öppningsbara

Helena med
SverigeStugan


 
Har också traryd fönster sedan 5 år tillbaka. Fönstrena är det inget fel på, men jag hatar innerligt den extremt dåliga kvalit'en på fuskspröjsen som är av plast. De håller helt enkelt inte i längden. De består av plast med någon form av skummad kärna. I korsen i spröjsen blir de alldeless för ömtåliga.

[Åtminstånde så de var konstruerade 1999/2000)

Av 11 fönster har 4 spröjsar gått sönder. Det går att reparera, men varför varför valde jag inte aluminium fönster. Om inte för beklädnaden så i alla fall för aluminium spröjs.

Likadana erfarenheter verkar många i området ha.
 
??? Oj då, jag har inte satt dit mina plastspröjs ännu... får väl titta lite närmare på dem och kolla om de går att byta ut till aluminiumspröjs mot en blygsam kostnad ?

Ni som fått Trarydfönster som ingått i husleveransen, fick ni 3-glas standard eller 3-glas superenergi ??

Helena
 
Hej
I Boro ingår superenergiglas men utan gasfyllning. Argon kostar 100 kr/st och det är det nog värt.

Tempra
 
Jag har Trarydfönster från 99/00 av typen flaggfönster (fast mittparti + spröjs för "flaggkorset") och jag är mkt nöjd med fönstren. Spröjsen är OK; i detta fall är de ju bara korta stumpar som ansluter till det fasta mittpartit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.