Hallå....

Jag håller på att snickra ihop en altan på ca 40kvm. Plintarna är gjutna, bärreglarna sitter där och så kör man på problem..... I den främre syllen (45*195) måste jag ha ett trappsteg då höjden från trallen ned till marknivå blir som mest 400mm.

Men har ni något bra förslag på hur man bäst konstruerar ett sådant?? Jag har drabbats av härdsmälta i hjärnan i sommarvärmen...

Hoppas ni förstår min bild, vill på nåt sätt bygga ut ett trappsteg från 45*195 syllen..
 
  • Trappsteg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Häng inte på någon trappa på din befintliga altan utan bygg ett fristående trappsteg som du ställer på backen och fäster fast i din 45x195.
Grusa marken under (kom ihåg markduk), lägg ett par markplattor med syllpapp mellan plattorna och ditt trappsteg. När du har lodat in trappsteget så att det står rakt, fäster du regeln i bakkant (som sitter fast i trappsteget) mot din befintliga altan eller använder vinkeljärn så att trappa och altan sitter ihop.

/ Jocke
 
Tack för dina synpunkter.. Jag har för mig att jag sett nån byggmarknad färdiga "plattjärn" för sådana här trappsteg. Dock hittar jag inga nu...

Blir böjmomentet för stort för att hänga trappsteget i främre syllen?!?! Eller är det nån annan aspekt som spelar in när du föreslår fristående trappsteg??

//Christer
 
  • Gilla
Petergbg och 2 till
  • Laddar…
Jag kanske har en släng solsting och lite allmänt trött, men kan du inte använda ett färdigt vagnstycke i metall eller trä. Med den höjden kan nog två steg fungera (steghöjd 17 cm).
 
28x120 kan du ej ha att sätta fötterna på!
minst 30 cm att gå på.
bygg en låda å kör emot.
mvh
snickar estwing
 
Jodå, låda har jag tänkt på men tyvärr är inte marken i våg och det gör det hela lite mer problematiskt.. Men skall titta över alternativen och se vilket som passar bäst....

Och det e klart att trappsteget skall vara djupare än 120mm.... Fel av mig på skissen !!
 
Ja, det blir ett böjmoment, men jag tror inte att det är nån risk att man skadar den främre bärlinan. Däremot är jag rädd för att den kommer att röra sig lite lite, gunga, när du kliver på den. Och om det rör sig lite i början kommer det att röra sig mer och mer med tiden.
Sen efter ett tag känns det mer och mer irriterande att den inte sitter som den ska.
Du slipper risken om du ställer den på backen och låser den mot trallen.

Hmmm, jag har sett en video på detta nånstans...kan det ha varit på byggmax hemsida?
*kollar*
Japp, kolla på www.byggmax.se. Där har dom en video om hur man bygger altan. Kolla kapitel 14, när dom bygger trappa.

Tyvärr lyckades jag inte kopiera nån direktlänk till videon :(
 
Tänkte bara i all enkelhet visa skiss och bild på den låda jag byggde på vår mark/tomt som inte är i våg.

Jag grävde helt enkelt tills jag hade en botten i våg. Där grusade jag och lade sedan dubbla reglar på höjden för att inte få trapplådan nere i marken så att säga. Funkade alldeles utmärkt.

Här är en länk till skiss och beskrivning: http://www.petersprojekt.se/altan/altanbygget.htm#trappa

Här är en länk till foto: http://www.petersprojekt.se/altan/pics/altan_44.html
Ytterligare foto (här ser du de två reglarna på höjden): http://www.petersprojekt.se/altan/pics/altan_38.html

big_altantrappa.jpg

Lycka till! / Peter
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.