Ciao!

Har gett mig på att renovera trappjäveln i kåken. Linolium matta limmad på stegen. Mattan lossnar lätt och faktiskt limmet helt ok också. Bästa redskapet taget till situationen ör faktiskt min trotjänare morakniven. Vass och skrapar loss resterna lätt!

Min fråga är dock om skiten behöver vara HELT TRÄRENT?

Trappen ska målas och sättas halvmånar på. Limmet som inte går bort i slipningen sitter i ojämnheterna på stegen och då måste man ju nästan mejsla ut skiten för att få bort och sedan spackla igen?

Med vänlig hälsning, Wigren
 
H
Inte mycket att göra, bara ta det som en prövning, ska du måla stegen så bör du slipa rent och sen försvinner det som sitter i trät under färgen. Ska du lacka har du problem
 
Jag använde biltemas färgbortagningsmedel, strök på med pensel lät de verka 30min, limmet kunde man skrapa med spackelspade.

Sedan slipade jag en omgång och det blev trärent. Men jag limmade parkett på sättstegen och de har inte lossnat på över 2år nu.
 
Trappa under renovering med borttagen matta på planstegen, verktyg och lösa mattrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis avlägsnad matta från trätrappsteg med skrapa och rester av mattlim, framkallar en vintage look.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappsteg i trä renoverade från mattbeläggning, visar slitage och rester av lim.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för svar! Med lite frustration och jävlaranamma är trappen nu ren från matta på planstegen iaf. Funderar på att måla mattan i sättstegen då den sitter bra och är fin

Däremot är trappan väldigt sliten. Tror ni man kan måla den som den är utan att det blir konstigt? Blir ju lite vintagekänsla när den är ”skraltig” och det gillar vi. Annars är ju alternativet att fälla in nytt trä eller att slipa ner hela trappan
 
Den som hittade på det här med att limma matta i trappa skulle jag vilja... nej, det vågar jag inte skriva, jag använde samma tongångar i ett annat inlägg och det togs bort av Moderator. Men ni vet vad jag menar. Ett möte mellan två, som endast en lämnar. Om man säger så.

Men när det gäller ditt fortsatta slit i trappan — allt beror ju på hur du vill att det ska se ut när det är färdigt. Om du är inne på ”shabby chic”, som du antydde, så måla redan nu med en tunn färg, och lägg på ett lager golvlack efteråt, så det inte blir alltför ”shabby”. Om du däremot vill ha en slät målad yta, blir det aldrig bättre än underarbetet, så då är det bara att slipa på först innan du målar.
Det finns också färdiga renoveringssteg som man bara kan lägga på, men de kostar skjortan.
 
  • Haha
Robban8
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Den som hittade på det här med att limma matta i trappa skulle jag vilja... nej, det vågar jag inte skriva, jag använde samma tongångar i ett annat inlägg och det togs bort av Moderator. Men ni vet vad jag menar. Ett möte mellan två, som endast en lämnar. Om man säger så.

Men när det gäller ditt fortsatta slit i trappan — allt beror ju på hur du vill att det ska se ut när det är färdigt. Om du är inne på ”shabby chic”, som du antydde, så måla redan nu med en tunn färg, och lägg på ett lager golvlack efteråt, så det inte blir alltför ”shabby”. Om du däremot vill ha en slät målad yta, blir det aldrig bättre än underarbetet, så då är det bara att slipa på först innan du målar.
Det finns också färdiga renoveringssteg som man bara kan lägga på, men de kostar skjortan.
Håller helt med dig kändes som att de lagt någon epoxy under för att jämna ut stegen. Som en blandning av plast och spackel. Jävla påhitt! När jag skrapade med makitan så blev underlaget blankt, som när man slipar epoxy eller resin.

På bilderna är det vara grovjobbet gjort. Den kommer slipas ytterligare men inte trärent isf. På med ett lager häftgrund spånat det garanterat tar på de lackade ytorna om slipen inte gör ett 100%igt jobb! Sedan måla 2 ggr med täckfärg.

Vi hade en tanke att sätta halvmånar i filt/matta på men det kan ju bli konstigt om trappan är ”ojämn”. Isf skulle man väl kunna lägga i nya plansteg men då krävs ju att underlaget också är någorlunda plant.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.