Hej!
Ny medlem här på forumet.
Har köpt radhus precis och har planer på att renovera trappen. Just nu sitter det nålfiltsmatta (tror jag) som jag antar är original.
Planen är att slita bort mattan, slipa hela trappan och måla allt vitt.
Plan B är att istället täcka in trappen i laminatgolv och måla övriga detaljer vita
Plan C är sånna färdiga trappsteg med färdig trappor. Trappen ser idag ut såhär
Trappa med sliten nålfiltsmatta och trätrappsteg synligt vid listen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappa i radhus med sliten nålfiltsmatta och trälistdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappa i radhus med brun nålfiltsmatta på stegen och vita sidostöd, renoveringsobjekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Osäker på om mattan är infälld i stegen eller om det sitter list bak och fram.

Detta är säkert en fråga som ställts väldigt många gånger. Vilket alternativ bör jag välja?
Har hört att mattorna ska sitta riktigt bra, har inte provat att ta bort någon än, får tillträde om en dryg vecka

Tacksam för all hjälp jag kan få
 
Plan C, tycker både laminat och målat blir halt och ser billigt ut.
 
Aldrig mer en vit trapp för mig! Allt syns och om man vill att hemmet ska se ok ut behöver den dammsugas varje dag.

Alt C har vi haft i ett av våra hus (däremot inte vi som gjorde jobbet utan tidigare ägare) och det var snyggt och bra tycker jag.

Laminat känns som en budgetlösning som kan bli fint men som också kan se ut som skit beroende på hur den görs.
 
BirgitS
  • Gilla
MatsaJ
  • Laddar…
Tack för svaren!
Om man skulle köra på dessa http://www.buildor.se/lundbergs-plansteg-laminat-ek
Bör man försöka göra sig av med mattan helt eller skulle det funka att limma direkt på? Hade tänkt täcka trappen helt tror jag, med sättsteg (heter det så) mellan trappstegen och plansteg med nos på stegen. Hur gör man med undwraidan/baksidan av trappan? Funkar det att måla allt vitt bara? Tänkt att räcket ska vara vitt.
Kommer de länkade stegen också kännas billiga? Bör man gå upp en prisklass?
 
I förra huset hade föregående ägare låtit sätta heltäckningsmatta i trappan. Tät trappa klädd både på plansteg och sättsteg.

Glada i hågen slet jag och sambon bort mattan vilket gick ganska lätt. Tyvärr hade inte mattan godheten att ta allt med sig utan lim och understa lagret av mattan satt kvar.

Fortfarande glada i hågen började vi med färgskrapa. Efter ett bra tags tystnad där ingen riktigt ville säga vad båda tänkte, så ful var väl inte mattan, konstaterade vi att detta går ju fan inte.

Dagen efter inhandlades fem liter lacknafta och ety par liter limlösning. Vi penslade på, skrapade och tyckte det släppte ganska bra. Det gjorde det inte. Undre delen av mattan släppte men limmet satt kvar.

När jag med hela min 73,4kg tunga kropp lade vikt på skrapan kom det mesta av limmet och vi såg ljuset i tunneln. Men vi var inte lyckliga så länge för när lacknaftan torkat ser vi att något rikspucko i ett tidigare skede dessutom lackat den förbannade trappan med en lack som är så långt ifrån svanenmärkt man kan komma.

I en dimma av öl, lösningsmedel och uppgivenhet kom jag att tänka på en kantslip som används när man slipar trägolv. Iväg och hyra en sådan med en ansenlig mängd av sandpapper som var lika grova som vår uppfart med singel, och som sattes igen ganska fort. Nu gav skiten med sig och vi kunde måla planstegen vita och betsa sättstegen.

Det blev fantastiskt fint men tog minst 100 timmar totalt.

Jo just det, när vi var färdiga tipsade en kompis om lackfräs. Denna ska vara väldigt effektiv.

Sorry för långt inlägg och som du nog förstår röstar jag på alternativ C även om vi blev väldigt nöjda.
 
Hej igen!
Renovering klar! (nästan)
Det slutade med att jag slet bort mattan och slipade stegen, och la sedan parkett. Tog en del tid, men kanske inte nå mer än annan lösning.
Vagnstycken, steg och övriga detaljer målades vita. I framkant satte jag en hörnlist och bakkant en smyglist. Kostnaden slutade nog på 4-4.5 kkr skulle jag tro
Före
Trappa under renovering med slipade steg, delvis målade vita detaljer och borttagen matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Renoverad trappa med slipade steg och parkett, vita vagnstycken och detaljer samt hörn- och smyglist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter


Renoverad trappa med slipade steg och parkett, vita målade detaljer och hörnlist i framkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nyrenoverad trappa med vita målade sidor och parkett på stegen, hörnlist i framkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Renoverad spiraltrappa med vitmålade steg och detaljer i ett hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
sharif
  • Laddar…
Snyggt. Bra jobbat!

Själv har jag fortfarande mardrömmar om min trapprenovering.
 
Vad jag kan se på bilderna, så är det väldigt fint. Så nu tar du dig ner till skåne och fixar mitt också? Härligt! :D

Det blir en trapprenovering här med inom snart framtid, dock enbart slipning och färg (furu->vitt). Hoppas det blir bra iaf
 
väldigt sent svar, men svarar på frågor om jag kan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.