Vi bor i ett 70-tals hus med ganska mörk och tråkig hall idag, vårt mål är dock att kunna bygga nytt hus om ett par år om man lyckas få en tomt. Men jag vill ändå göra iordning i hallen så man trivs bättre samt att det förhoppningsvis även höjer husets värde.

Frågan är bara, vad man ska göra.

Så här ser det ut idag: https://www.dropbox.com/s/6u7jxlm9fr7dr22/Photo 2012-04-21 14 53 52.jpg

Mina olika tankar är:

1 Ta bort heltäckningsmattan, slipa ner lim (verkar vara jobbigt om man läser runt) och lacka eller måla trappan om stegen är fina.
Låg kostnad, men kräver mycket arbete och ger kanske inte så stor skillnad?

2. Byt ut stegen helt mot tex ek och måla resten vitt.
Kan bli snyggt, rusar dock ganska fort iväg i pris och närmar sig steg 3. Kommer fortsatt ta upp mycket plats.

3. Byta ut trappan helt, få bort "garderoben" under och få in mer ljus och yta. Har kikat på tex denna som verkar prisvärd och arbetet borde väl inte kosta så mkt: http://www.bygghemma.se/inomhus/inr...-och-lofttrappor/spartrappa-florence/p-217054
Dyrast, men ger ett nytt utseende och en mer luftig hall.


Hur hade ni gjort, något av ovan eller nåt annat?
 
Redigerat:
Hej,
Vi valde 1). Mycket jobb att få bort mattan. Och limmet satt bra. Furubrädorna som var under fick sig lite törnar. I vårt fall slutade det med att det var såpass mycket skador efter borttagningen av lim och matta att jag var tvungen att fylla i sprickor med epoxy. Då gick det inte längre att klarlacka trappan. Fick måla den istället.
En nackdel till med detta val är att slitytan nu är av furu. Väldigt mjukt och har redan börjat se sletet ut efter 2 år använande.
Men visst. Det blev billigt :)
 
Ska ni ändå inte bo kvar så skulle jag i alla fall inte lägga ut för mycket på en ny trappa. Ordna till den så det blir ljust och ta bort filten.

=====================
Med mobil via byggahus-appen
 
Fast vi kan mycket väl bo kvar, beror mycket på om vi får den perfekta tomten.

Stora dilemmat är ju, om man lägger 50k på att byta ut trappan för att få det mer modernt och luftigt, kommer man då kunna få tillbaka det när man säljer.
 
P
Jag skulle välja alterntiv 0. Gör ingenting.

Det är inget fel på den trappan. Om ni bor kvar och den retar er kan ni fixa den då, men jag tror inte ni får tillbaks pengarna vad ni än gör.

Är det så att mattan är väldigt sliten skulle jag byta ut den till en ny nålfiltsmatta, som är behaglig att gå på och lättstädad.
 
Vi hade en liknande trappa här innan vi bytte ut den (vilket vi gjorde för att få en ny planlösning) och den renoverade vi på följande sätt:

Slet bort mattan, slipade stegen hyffsat släta, målade all furu vit (glöm inte kvistlack!!) sen köpte vi 4mm ek-playwood (finns andra träslag oxå om man vill ha det) på brädgården som kapades till på plats efter stegens mått och så fasade vi kanterna på den en aning. Sen lackade vi och så klistrade vi dit hela härligheten med sättlim. Det gick åt många tvingar under limningen men i övrigt så gick hela renoveringen på 600kr, ink färg.
 
Finns säkert många här som varit glada för en så fin trappa ;)
 
Hade själv en nålfiltmatta i trappen när vi flyttade in. Vet dok inte hur många som sprungit med ytterskor och/eller kräkts på den innan. Men när vår hund använde trappan som toalett när hon var valp så gjorde jag enklaste lösningen som såg hyfsad ut.
Slet bort mattan och lade dit klickgolv. Täckte sedan kanterna med ny list. Mycket mer lättstädad, inget hundhår som sitter fast...
 
  • Gilla
Videung1
  • Laddar…
Jag gjorde alt 2, det är oerhört mycket billigare än alt 3 kan jag säga.

Du köper ekparkett, färg och några tuber PL400. Kruxet är att lösa trappnosarna snyggt. Jag skruvade vinkellister i mässing.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.