hej! jag vill ha idér på hur man kan fixa till gamla trappräcken....innomhus....Bilder, förslag allt...ge mig! :)
 
Vad menar du med "fixa till"? Renovera det befintliga eller helt nytt? Kan ett tjockt rep (tross?) va ngt? Ett sånt där som är snyggt knutet i ändarna, man ser det ofta i reportage om skärgårdshus. Har ingen bild men hoppas du vet vad jag pratar om ändå. Vi ska ha ett sånt till vår gamla trätrappa. Kanske inte rätt tid/miljö men vi tror det kommer funka fint iaf! Fast var köper man det?
 
hade tänkt renovera det befintliga.....men har faktiskt oxå varit inne på rep...det är riktigt snyggt.....men dyyyrt??? :-?
 
laina - hur ser det gamla ut ???

Lättare att hjälpa dig när man får se hur det gamla ser ut. :)
 
laina skrev:
hade tänkt renovera det befintliga.....men har faktiskt oxå varit inne på rep...det är riktigt snyggt.....men dyyyrt???  :-?
instämmer med ovanstående, hur ser det du har nu ut?? vi har ett sånt där runt gammalt räcke (hmm,svårt å beskriva...)men det ska vi måla om bara, nu är det lackat trä, men tänkte ha det i samma färg som trappan.
jo,repen är dyra som attan, särskilt med alla ändbeslag och fästen i väggen å så. MEN om man ska ha rep så ska man nog ha "sjöstil" på det övriga oxå, annars kan det se knasigt ut, hoo hoo var är båten typ? kör man med sjöstil fullt ut blir det mer naturligt look med repräcke.
 
jag antar att jag har nåt liknade ditt :)......runt mörktbrunt och super blanklackat.....urk....
 
I hallen som jag håller på att renovera har vi ett lackat fururäcke av standardtyp. Min tanke är att måla detta vitt som trappan, byta infästningarna till väggen samt fräsa ut spår för lysdiodsskenor längs hela räckets baksida. Lysdioderna kommer alltså att lysa mot väggen och förhoppningsvis (har ingen aning om hur det kommer se ut) ge en snygg belysing till trappan.
Sladdar kommer att gömmas i infästningen till väggen och föras ut i ett intilliggande rum.

Jag ska börja lägga upp bilder på ledstångsrenoveringen här:
http://www.minhembio.com/Leito/69208/

(Jag beräknar vara klar med arbetet om någon vecka.)
 
Jag tog bort trappräcket, det blev ju mycket snyggare utan. Jag har en rak trappa.
 
laina skrev:
jag antar att jag har nåt liknade ditt  :)......runt mörktbrunt och super blanklackat.....urk....
precis ett sådant! men det är gammalt för det lackade har nötts bort på sina ställen... svärföräldrarna har målat sitt för ett par år sen, blev bra, så jag vet att det går...
 
R
Jag rensade bort en gammal spaljé och målade vangstyckena vita och satte stepkit i ek. Nu har jag beställt ett rostfritt räcke med handledare i ek från jkrostfritt.se

Det kommer att bli skitsnyggt och ganska billigt ändå.
 
Leito, det blir säkert jättehäftigt!

Vilka säljer nya trappräcken och spaljeer? Vi har en liknande trappa som Leito, omålad helt i furu, med breda räcken. Hade tyckt det var snyggare med mindre runda räcken.

Pernilla
 
R
Tog emot Schenker idag. Mitt räcke från JK rostfritt levererades. Slet upp grejerna. Jävlar vad snyggt. Vilken finish!!! Har inte monterat än, men jävlar. Ekhandledaren var grymt snygg och det rostfria bara glänste. Fan vad det kommer att bli snyggve.

Knappa 15 laxar men grymt snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.