Hej.

Jag kan inte el. Jag har en trappa med en dimmer i var ände som är trappkopplade. Jag har en hall med trappkoppling med en 1-pol i var ände.

Kan jag göra om dessa till två trappkopplingar med en dimmer och en 1-pol i varje? Behöver ni veta hur det är kopplat exakt för att svara?

Tack
 
Ring en elektriker, arbetet kräver auktorisation.
 
P pnilz1 skrev:
Ring en elektriker, arbetet kräver auktorisation.
Får man inte byta fast installerade strömbrytare? Det var iaf inte frågan.
 
Att byta en strömställare mot en dimmer är enligt gällande lag en behörighetskrävande operation.
Råder dig att titta lite på Kjell&co hemsida, där beskrivs med bra bilder och text hur strömbrytare och trappkopplingar fungerar
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
tommib
Din första koppling låter dessutom felaktig. Det är fel att ha dimmer i båda ändarna av en trappkoppling (om du menar traditionell vriddimmer). Om du istället menar tryckknappsdimmer så har du en annan situation som även den kräver speciell hantering.

Jag instämmer med övriga, ring en elektriker. Du medger direkt i första raden att du inte kan el. Du uppvisar dessutom en relativ oförståelse för vilken information som behövs för att göra detta på ett säkert sätt. Även om pnilz1 svar var lite småtyket så har hen i sak rätt.
 
Elis kommer nästa vecka, men jag tänkte slippa störa honom. Men jag svarar mig själv då, nej jag har tryckknappsdimmer i trappen och måste köpa en till dimmer med trappfunktion till hallen.

Vänligen
 
Tryckknappsdimmer är så pass bra att de kräver bara impulser, så du kan i teorin sätta oändligt många strömbrytare på en dimmer.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
T Tvapac skrev:
Får man inte byta fast installerade strömbrytare? Det var iaf inte frågan.
Faktiskt inte, sen den 1/7 får enbart auktoriserade personer eller företag med en auktoriserad mentor och egenkontrollprogram jobba med elinstallationsarbeten.
 
tommib
P pnilz1 skrev:
Faktiskt inte, sen den 1/7 får enbart auktoriserade personer eller företag med en auktoriserad mentor och egenkontrollprogram jobba med elinstallationsarbeten.
Nej, det är fel. Undantaget för vissa arbeten kvarstår. Det finns i ELSÄK-FS 2017:3 (eller 2), 3kap om jag minns rätt
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Elektrikern har fixat det som denna tråd handlade om. Han skulle sätta en timer inne för fasadbelysningen också då den som var lät konstigt konstigt, mekanisk. Men detta glömdes.

Rekommenderar ni denna eller denna? Jag vill bara kunna trycka och så går fasadbelysningen ett par timmar, inget skymningsrelä dvs.

Schneidern är ju billigare. Hur kopplar jag in den? Jag har fas nolla jord från dosan i väggen, och fas nolla jord ut till belysningen.
 
  • Kopplingsschema för en mekanisk timer från Schneider Electric för fasadbelysning med inställningar och anslutningar markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De lär nog fungera lika bra så valet är estetiskt, dvs du måste välja själv. Den på bild har en enpolig växlande utgång så fas in på pil in och tändtråd till lampa på pilen ut till vänster. Nolla och skyddsjord kopplar man ihop bakom timern med toppklämmor.

Den andra AT10A är tvåpolig vilket kan vara en fördel ifall man behöver bryta bort lampan pga jordfel, men den fördelen är marginell.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
De lär nog fungera lika bra så valet är estetiskt, dvs du måste välja själv. Den på bild har en enpolig växlande utgång så fas in på pil in och tändtråd till lampa på pilen ut till vänster. Nolla och skyddsjord kopplar man ihop bakom timern med toppklämmor.

Den andra AT10A är tvåpolig vilket kan vara en fördel ifall man behöver bryta bort lampan pga jordfel, men den fördelen är marginell.
Ok tack. Så är den gamla också kopplad så då är det bara kopiera, men den gamla hade bryggor (heter det så?) för nolla och jord så blev lite konfunderad.
 
Vidarekoppling skulle jag kalla det, att de har en terminal som sväljer minst 2 x 1.5 mm². Det kanske dessa gör också om terminalen är tillräckligt stor. Men kan man undvika två ledare undersamma skruv så är det bra, och dagens toppklämmor är bra.
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.