Hej

Hoppas det finns någon därute som har lite idéer kring hur jag skall gå tillväga med följande:

Har liksom så många andra en trappa klädd med linoleum och med trappnos täckt av en svart pvc-list.
Skall nu ta bort listen och sedan täcka trappan med laminat.
Då trapplisten är lite sned/fasad så skall denna täckas med en nedhyvlad foderlist (56x12 mm som hyvlas till 7 mm tjockek).
Nu till mitt dilemma (enligt bifogad bild) så blir det ett triangelformat utrymme mellan trappnos och list. Hur löser man detta?
skall man försöka göra en passbit som passar i utrymmet så man inte knäcker listen det första man gör, eller hur skulle ni andra snickarkunniga personer därute löst detta?

Röd färg = laminat
Blå färg = trappnoslist
grön färg = ev passbit

Med vänliga hälsningar
Linus
trappnos.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Limma dit en träbit i rätt tjocklek sen kör du med fräs eller såg längs med plansteget
Du kan använda första biten som mall sedan ifall du har klysåg eller fräs med vinklingsbar bottenplatta
 
Hmm, skall se om jag förstått dig rätt - Menar du att limma fast den blå biten mot laminatet och sedan fräsa/såga ner denna till rätt profil? (se bifogad skiss). trappnos 2.jpeg
 
Blixtmaskin skrev:
Hmm, skall se om jag förstått dig rätt - Menar du att limma fast den blå biten mot laminatet och sedan fräsa/såga ner denna till rätt profil? (se bifogad skiss). [bild]
Njae, inte riktigt. Jag tänker såhär.
1468847032804-1708757014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sätter fast en träbit i framkan på plansteget som du sågar eller fräser så blir det såhär


14688471383051197117870.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack, det blir lite lättare att se när du skissade.

Har en sänksåg som säkert skulle kunna funka att använda för att kapa, kan säkert låna en fräs med men hur gör man för att komma åt i hörnen? Eller får man köra stämjärn/slipmaskin sista biten mot?
bifogar bild på trappan.
trappa.jpg
 
Blixtmaskin skrev:
Tack, det blir lite lättare att se när du skissade.

Har en sänksåg som säkert skulle kunna funka att använda för att kapa, kan säkert låna en fräs med men hur gör man för att komma åt i hörnen? Eller får man köra stämjärn/slipmaskin sista biten mot?
bifogar bild på trappan.
[bild]
Det räcker ju att du gör en bit på 30cm i mitten för att få ut en mall, sen använder du den för massproduktion.
Om du har sänksåg är det lätt löst: sätt fast biten i mitten av trappen och såga av, då har du en kil som visar vilken vinkel du ska såga plank i :)
 
Tur det finns människor därute som kan tänka lite längre än en själv :D

Tackar för tipset, kommer nog låta ett lokalt snickeri ombesörja de hyvlade passbitarna (samma som hyvlar ner fodret).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.