Hej,

Jag håller på att byta ut alla brytare i huset och i god "jag-kan-allt-anda-och-hur-svårt-kan-det-igentligen-vara" anda så var jag lite väl snabb när jag kom till två trappkopplingar. Jag rev naturligvis ur kablarna innan jag noterade exakt hur de var inkopplade.

Nu håller jag mig för skratt denna gång, men undrar om det finns någon vänlig människa där ute som kan reda ut denna trappkoppling till mig?

Jag ska försöka få med en bild, men i grund och botten så finns det både en fas (svart) samt lampledning (vit, gul i bilden av naturliga skäl) i båda trappkopplingsuttagen. Mellan uttagen är en brun ledning dragen.

Jag begriper bara inte hur jag ska koppla ihop detta för att få två fullt fungerande trappkopplingar. Om jag tänder med den ena, hur ska jag koppla för att kunna släcka med den andra trappkopplingen?

Hls,
/Magnus
 
  • V-rum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
koppla en tråd som går mellan L1(in) på brytarna.....fasen går du med till varje brytare på valfri anslutning........tändtråd från valfri anslutning på båda brytarna o till lampan
mera funderingar...skicka över mailadressen så skickar jag ett schema
 
Kruxet är att detta har fungerat tidigare med just dessa trådar, så jag borde inte behöva koppla en ny tråd mellan brytarna. Eller missförstod jag dig?
 
Det är en gammal trappkoppling och den ska fungera om du kopplar rätt.

Det är ju som du säger det har fungerat förr

Man gjorde så längre tillbaks för att kärna en tråd
 
Så här kopplar du...

/Lycka till

 
  • V-rum_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta det lugnt för det här är inte så svårt.
Kolla på det som någon tidigare bifogade och se på figur "trapp koppling 6/1".
Ritade snabbt i paint också samma sak.

är det som ni ritat tidigare hur man kopplade trapp förritiden eller?
 
  • trapp_001.JPG
twixess skrev:
Ta det lugnt för det här är inte så svårt.
Kolla på det som någon tidigare bifogade och se på figur "trapp koppling 6/1".
Ritade snabbt i paint också samma sak.

är det som ni ritat tidigare hur man kopplade trapp förritiden eller?

Förr som nu används bägge varianterna, men din måste användas om man vill kunna tända/släcka på mer än ett ställe med korsomkastare. De sätts då mellan trappbrytarna och kastar om de två tändtrådarna, men efter ett par stycken blir det enklare med impulsrelä och tryckknappar.
 
Koppla som el richard beskriver så kommer det att fungera klockrent.

 
Precis..är det så dom har dragit trådarna en gång i tiden får du koppla så.
 
Fotografen skrev:
Förr som nu används bägge varianterna, men din måste användas om man vill kunna tända/släcka på mer än ett ställe med korsomkastare. De sätts då mellan trappbrytarna och kastar om de två tändtrådarna, men efter ett par stycken blir det enklare med impulsrelä och tryckknappar.
Näe, det går väl skitbra att klämma in korsomkopplare även i den koppling el richard postat? Fast korsomkopplarna får ju såklart kopplas in i serie med fas och tändtråd påväg in på ena/båda trappbrytarna i den sortens koppling. Om man har t.ex. fyra strömbrytare på rad och lampor invid strömbrytarna (och på fler ställen) så kan man sätta vanliga trappbrytare på de två brytare som har längst avstånd mellan varandra och korskopplare på övriga ställen, och spara en ledare på det längsta avståndet jämfört med den andra kopplingen...
 
YXIS
Kan du rita kopplingen så vi får se hur det fungerar?
 
e_richard: Tack! Det fungerade utmärkt!

/Magnus
 
fridde skrev:
e_richard: Tack! Det fungerade utmärkt!

/Magnus
Kul med lite feed back i bland, händer inte så ofta att man för ett Tack.

 
elmont skrev:
YXIS
Kan du rita kopplingen så vi får se hur det fungerar?
Såhär:
(bild)
 
  • V-rum_001_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.