Är förstående att strömställarna ska vara återfjädrande men hur ska jag trappkoppla pucken? Någon som kan rita upp?
 
  • Schema för trappkoppling av återfjädrande strömställare med LED-strömbrytarens etikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De återfjädrande brytarna misstänker jag ska kopplas parallellt då pucken bara vill ha impulser.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
R
Ammaen Ammaen skrev:
Är förstående att strömställarna ska vara återfjädrande men hur ska jag trappkoppla pucken? Någon som kan rita upp?
Mexitegel har helt rätt. Kopplar du enligt din skiss kommer du behöva hålla in båda knapparna samtidigt för att tända/släcka/dimra.

SAMMA fas till båda knapparna, och deras utgångar parallellt in på dimmerns styringång.

EDIT: Jag rättar mig innan någon annan gör det. Så som du skissat upp kommer det faktiskt att fungera. Men om den ena knappen hålls inne kommer funktionen på den andra att växlas. Så i praktiken kommer det att fungera som det ska, men parallellkoppling är mer rätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Den övre bilden illustrerar väl en vanlig trappkoppling och har inget med pucken att göra?
 
  • Gilla
Hyrakzo och 1 till
  • Laddar…
Det där är väl ingen dimmerpuck?
Utan en controller med relä utgång.


Exxact Wiser elektronisk puckströmställare med Bluetooth styrning.
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
R
L Leif i Skåne skrev:
Det där är väl ingen dimmerpuck?
Utan en controller med relä utgång.


Exxact Wiser elektronisk puckströmställare med Bluetooth styrning.
Ja, jag antog felaktigt att det var en dimmer när det pratades om återfjädrande brytare. Eftersom det är en vanlig fjärrstyrd brytare så borde det vara bättre att behålla trappkopplingen som den är och skippa fjädrarna.
 
Precis det är inte en dimmerpuck utan en vanlig strömställare. Det jag eftersökte var om nån kunde bara skissa upp. För ovan är den vanliga trappkopplingen men vart/hur ska jag koppla in i pucken som är nedan?
 
Dui tittar på installationsanvisningen för pucken. Där finns säkerligen ett exempelschema, och en förklaring till vad det olika terminalerna har för funktion. Det går också enkelt att gissa.
L - fast fas
N - Nolla, du behöver alltså fiska fram en neutralledare om det inte finns
1 - Ingång för externa strömbrytare
L pil upp - Fast fas.
L pil ned - Utgång, tändtråd.

För att få med en eller flera trappkopplade strömbrytare så behöver du bara lista ut i vilket utgångsläge de ska ställas, dvs vilken sidan om vippan du ska placera fjädern. Ingen annan omkoppling behövs så länge som strömbrytaren längst bort matas med fas och att du har tillgång till tändtråden i andra änden där du vill placera pucken. Här är principen. S1 i bilden motsvaras av 1 på din puck.

Schema för trappkoppling med korsskopplare och en elektrisk puck, inklusive anslutningar för fast fas, nolla och strömbrytare.
 
  • Gilla
Hyrakzo
  • Laddar…
Perfekt! Ska kolla upp om jag hittar på Schneiders sida men det var precis det här jag efterlyste! Tack och heder
 
  • Gilla
Hyrakzo och 1 till
  • Laddar…
Går det att använda denna och bara styra den av/på med wiser appen? Jag kommer altså inte ha någon extern brytare. Någon som kan hjälpa till med kopplingsschema? Jag har försökt koppla som instruktionen förutom att plint 1 blir tom. Då tänder den när jag trycker på test men jag lyckas aldrig få den att blinka orange och synka mot appen så nått måste vara galet?
Elektrisk kopplingsutrustning från Schneider Electric med instruktioner och ett kopplingsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fick svar av schneider att det är en uppdatering av appen som ställt till det. Så det ska funka till veckan:cool:(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.