Har köpt en dosdimmer som ska koppas in i köket med trappkoppling.
Som det är kopplat enligt bilden fungerar det att tända, släcka och dimma från båda brytarna till lampan som är ansluten. Det är återfjädrande brytare.
Ena brytaren är en dubbeltrapp (6+6) och den andra är trappomkopplare (6).
Den andra ingången till dimmern ska anslutas till en annan armatur i köket
 
  • Elektriska installationer med dosdimmer och brytare med märkta ledningar, redo för koppling i ett köksprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad elinstallationsskiss för trappkoppling med dosdimmer och två brytare i kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och vad är frågan ??
 
Det som ser galet ut på ritningen är den högra "L", den måste komma från samma grupp som den vänstra, samt konstiga färger på kopplingstråden men det är bara ritfel kanske?
 
nisse123 nisse123 skrev:
Och vad är frågan ??
Glömde frågan - Är det ok att koppla enligt bilden/skissen?
Dvs att koppla båda brytarna till samma ingång på dimmern
 
Redigerat:
snaggletooth snaggletooth skrev:
Det som ser galet ut på ritningen är den högra "L", den måste komma från samma grupp som den vänstra, samt konstiga färger på kopplingstråden men det är bara ritfel kanske?
Det är vita trådar men det gick inte att rita, därav färgerna. Fasen i båda dosorna är från samma säkringsgrupp
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
tommib
Det finns ingen anledning att köra dubbeltrapp här. Använd impulsfjädrar och ställ ingången så istället så kommer det fungera lika bra.

Jag hoppas att du inte använder kablarna på bänken till den fasta inkopplingen.
 
tommib tommib skrev:
Det finns ingen anledning att köra dubbeltrapp här. Använd impulsfjädrar och ställ ingången så istället så kommer det fungera lika bra.

Jag hoppas att du inte använder kablarna på bänken till den fasta inkopplingen.
De är de befintliga brytarna, jag tänkte behålla dem. och nä, jag tänkte inte använda kablarna på bänken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.