Håller på att skissa på planlösning till ett fritidshus som kommer att ha ett loft.
Och loft behöver man nå med en stege eller trappa.

Trappor stjäl dyrbart plats och gör de inte de blir de ganska branta och inte speciellt barnvänliga.
Och därmed går stege bort.

Min idé är att bygga en trappa som är ca 80 cm bred men går mellan en innerväg och ett sovrum.
Den ena innervägen är mot hallen som leder in till storstugan och den andra sidan blir in mot en sovrum.
På sovrumssidan så använder man utrymmet under trappen till platsbyggd förvaring med dörrar.
Man kommer alltså inte att se in i sovrummet från trappen utan det blir helt tätt.

Min tanke är då att man skaffar massivt trä till trappstegen med sättsteg emellan. Så när du går upp för trappen har du vägg på båda sidor tills du kommer upp till loftet.
På din vänstra sida kommer du ha vägg upp till innertak med handledare och på dina högra sida kommer det vara säkerhetsglas, som ett L där "långsidan" blir avgränsning mellan loft och storstugan.

Så frågan är, vart får jag tag på massivt trä av rätt dimension. Antar att jag behöver ca 90x27x3 cm.
En tanke var att köpa bänkskivor och såga ut bitarna som behövs. Eller finns det någon som säljer hela steg?
(och inte bara sån där fånig renovering som är ett skal över befintlig trappa)

Sen hur fäster jag dem på bästa sätt? Kan jag köpa färdiga vagnsstycken med rätt dimension som är inbyggt i väggen dit trappstegen vilar? Köpa en stegad stålbalk? Eller ska man regla upp det på någon vis?

Hit me!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.