Det är dags att börja fundera på att sätta grind på trappen och bygga en lekhage åt lillen så man vet var han är.

Någon som byggt själv och har idéer för att inspirera. Lekhagen har som krav att vara lätt att flytta på mellan olika rum. Jag jobbar helst med trä.
 
Hej,
Trevligt att kunna göra själv. Har kvar i garaget en grind sedan 24 år... Bra att ha när besökare med småttingar kommer, då är det bara att skruva upp, tillfälligt.

Men, i samband med tillverkningen av trappgrinden, med rundstav som spjälor, blev jag varse detta med avståndet mellan spjälorna. Hade då strax innan läst skräck-historier om hur småttingarna kommit emellan med huvudet och det hela slutade väldigt olyckligt. Tyvärr kommer jag inte ihåg max-avståndet mellan spjälorna, men det kan vara värt att undersöka detta.

Lycka til med bygget!

/Jonny
 
Avståndet mellan spjälorna får vara max 75 mm. På barnsängar är motsvarande avstånd 45-65 mm. Spjälorna måste givetvis vara lodräta, annars används de som stege.
 
Ok med måtten, men finns det något direktiv eller standard som beskriver detta? Rimligtvis borde det finnas, men jag kan inte komma på detta just nu.
En annan detalj, som orsakat olycka är när spjälorna lämnas öppna upptill. Alltså att man kan "trä ner" någon kroppsdel uppifrån och ned mellan spjälorna. Med en överliggande regel överst på spjälorna elimineras dock denna olycksväg.

/Jonny
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.