Så var det, efter månader av skissande och beräkningar dags att dra igång bygget av en ny trappa till vårt loft.:)

Förutom några mindre fadäser så har det rullat på riktigt bra, hitills...

Bilderna beskriver konstruktionen ganska väl.

Materialet är massiv ek, 2x26 mm så den är tung kan jag lova..:D
Planstegen är byggda med träet lagt korsvis för att den ska bli så stabil som möjligt.

Det som återstår är en del putsning samt ytbehandling.

Nu ska det bli väldigt spännande att få den på plats!
 
  • 2012-04-15 19.07.21.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-04-14 23.09.21.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-04-16 13.02.08.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-04-16 18.58.23.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-04-17 09.13.53.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-04-17 09.25.43.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-04-17 08.58.09.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-04-16 19.25.18.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-04-17 12.22.43.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-04-17 12.25.24.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vackert och tack för att du delar med dig. Får man beställa en ;) Jag ser fram emot motsvarande bilder på montering och färdigt resultat.

En fråga har jag dock, hur har du gjort infästningen för gängstaven på "ovansidan" planstegen? Jag förstår att den sitter under locket som plansteget utgör, men vad är det för lösning som håller över tid?

Vad har du haft för ca kostnader för att bygga en dylik själv och hur mycket tid har du lagt ned?
 
norrbottenstorpet skrev:
Vackert och tack för att du delar med dig. Får man beställa en ;) Jag ser fram emot motsvarande bilder på montering och färdigt resultat.

En fråga har jag dock, hur har du gjort infästningen för gängstaven på "ovansidan" planstegen? Jag förstår att den sitter under locket som plansteget utgör, men vad är det för lösning som håller över tid?

Vad har du haft för ca kostnader för att bygga en dylik själv och hur mycket tid har du lagt ned?
Tackar! :)
Får överväga om jag vill bygga fler trappor efter den här ;)

Infästningen är precis som på bilden, dvs genomgående gängstång med mutter på ovansidan, kommer låsa bulten med en sprint så att den inte kan gängas ur.
Sedan så kommer trappan bäras upp av några infästningar i vägg och stålbalk från takbjälkarna.
Det borde hålla i många år:cool:

mvh Björn
 
Ser ju stabilt ut:) Kan vara ganska trixigt att få jämna fina kanter över tiden med tanke på att träet rör sig olika i bredd- respektive längsled. Men det kanske ska vara ett litet överhäng så den längsgående ovandelen av planstegen alltid sticker lite utanför den tvärgående underdelen...(?)

En fråga till...:) Hur håller du ner frontdelen av "ovanhalvan" av planstegen? Bultarna håller väl mest bakkanten?
 
Ola C skrev:
Ser ju stabilt ut:) Kan vara ganska trixigt att få jämna fina kanter över tiden med tanke på att träet rör sig olika i bredd- respektive längsled. Men det kanske ska vara ett litet överhäng så den längsgående ovandelen av planstegen alltid sticker lite utanför den tvärgående underdelen...(?)

En fråga till...:) Hur håller du ner frontdelen av "ovanhalvan" av planstegen? Bultarna håller väl mest bakkanten?
Jag kommer skruva ovansidan med skruvar under "kanten" på planstegen som sticker ut 3cm. Eftersom framkanten på planstegen då låses fast så bör rörelser i materialet ske mest på undersidan av trappen, hoppas jag:rolleyes:
 
BjörnBygg skrev:
Planstegen är byggda med träet lagt korsvis för att den ska bli så stabil som möjligt.
Jag är rädd att du kommer få problem här. Jag befarar att fuktrörelser kommer få de två bitarna att spricka isär från varandra.Den undre biten kan mycket väl variera flera millimeter i bredd och inget i längd medan den övre inte rör sig i längd men i bredd.
Hoppas jag har fel för du har gjort ett snyggt jobb med trappan!
/B
 
bengtn skrev:
Jag är rädd att du kommer få problem här. Jag befarar att fuktrörelser kommer få de två bitarna att spricka isär från varandra.Den undre biten kan mycket väl variera flera millimeter i bredd och inget i längd medan den övre inte rör sig i längd men i bredd.
Hoppas jag har fel för du har gjort ett snyggt jobb med trappan!
/B
Hmm mkt möjligt dessvärre:confused:
Men ek har ju ganska begränsad fuktrörelse väl, iaf jämfört med furu.
En rätt så enkel lösning är väl att lämna lite utrymme för fuktrörelser där bitarna är ihopskruvade?
 
Du kan beräkna rörelsen mha denna. Det är alltid en bra idé att lämna plats så trä kan röra sig.
/B
 
Snyggt bygge! Trapp skulle jag inte våga mig på, svängd dessutom! Ska följa denna tråd med intresse
 
Mycket imponerande. Denna tråden kommer jag hålla koll på!
 
Tack!
Jag kommer lägga upp blder fortlöpande under helgen!

/ Björn
 
BjörnBygg skrev:
Hmm mkt möjligt dessvärre:confused:
Men ek har ju ganska begränsad fuktrörelse väl, iaf jämfört med furu.
En rätt så enkel lösning är väl att lämna lite utrymme för fuktrörelser där bitarna är ihopskruvade?
Ek rör sig mer än furu och gran. Vi hoppas det håller, snyggt.
 
Så var i stort sett hela trappen på plats, allt har gått bra men jag ska göra de översta stegen lite bredare. Sånt en förstagångstrappbyggare inser först när delarna är på plats..:rolleyes:
Det ska till ett par stag till men det går utmärkt att gå i trappen redan nu!:)
 
  • 2012-04-22 11.24.03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-04-22 13.41.51.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-04-22 16.38.35.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-04-22 21.14.01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt. Hur blir det med handledare? Ser lite läskigt ut å gå i den där trappen.
 
Noseone skrev:
Snyggt. Hur blir det med handledare? Ser lite läskigt ut å gå i den där trappen.
Tack:)
Det kommer gå en handledare längs hela utsidan av trappen.
Tanken är en överdel i trä och kromade stolpar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.