Hej alla! Första gången för mig här:)

Tänkte ställa en fråga..
Jag har bytt ut strömbrytarna i ett sovrum som var förberedd för trappfunktion.
Jag har satt dit dels en dimmer på ena strömställaruttaget, en dimmer som är förberedd för trappfunktion med en tryckknappfunktion.
I det andra strömbrytaruttaget har jag satt dit en vanlig trappströmbrytare, dock med den egenskapen att den innehåller även en kontrollampa som ska lysa när lampan är släckt.

Problemet är, att om jag kopplar in den sistnämnda strömbrytaren (alltså den med kontrollampan) så får jag dioden på den att lysa när lampan är släckt.
MEN, skulle jag trappkoppla den ihop med dimmern, så tappar jag kontrollampans funktion helt och hållet, den lyser då inte längre i några lägen över huvudtaget.
Själva trappfunktionen kopplar jag in utan problem, den funkar utmärkt..

Jag misstänker väl att jag behöver ha fler trådar än de 3 som båda strömbrytauttagen redan innehåller??
Om inte, hur kan man annars koppla ihop dessa för att få med kontrollampfunktionen trots trappkoppling utan att behöva dra nya sladdar? Är det möjligt?

Jag har även använt samma trappbrytare i andra rum med ett enda strömbrytaruttag som innehåller bara 2 trådar dvs en fas ocn en nolla, och där funkar ju förstås kontrollampan utan problem vid släckt läge. Men vid en trappkoppling vet jag inte hur man ska bära sig åt för att få kontrollampan att lysa när takskenan är släckt.

Vore hemskt tacksam för lite feedback här :)

Tack på förhand.
/S.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.