Har byggt en trappa som jag ska såga till "steg" till har lite olika materiel att välja på björk tall körsbär och asp. Furu har man ju ofta i trappor men dom andra träslagen är det någon som provat dom ? Mvh
 
Körsbär är hårdast och rimligen tåligast mot slitage.

Sedan beror det ju på vad man tycker är snyggt. Björk är väl näst hårdast.

Att man ofta har furu beror väl på att furu och gran är det vi har mest av till bäst pris och att gran är ännu mjukare än furu. Alltså inte på att furu skulle vara speciellt bra.
 
  • Gilla
Pastornpå norralund
  • Laddar…
T
Asp är väldigt mjukt så det skulle jag avstå, körsbär hårdast och mest slittåligt. Gran är också rätt mjukt så det är risk för att trappnosar blir skadade och att det blir märken i plastegen.
Björk är ju också rätt mjuk men bättre än gran.

Sen är ju frågan om behandling, ska det bara klarlackats så kan det påverka om man vill ha ljust eller mörkare trä - om det ska målas så är det lite mer fritt ur den aspekten.
 
T Testarn skrev:
Asp är väldigt mjukt så det skulle jag avstå, körsbär hårdast och mest slittåligt. Gran är också rätt mjukt så det är risk för att trappnosar blir skadade och att det blir märken i plastegen.
Björk är ju också rätt mjuk men bättre än gran.

Sen är ju frågan om behandling, ska det bara klarlackats så kan det påverka om man vill ha ljust eller mörkare trä - om det ska målas så är det lite mer fritt ur den aspekten.
 
  • En träplanka ligger på ett trädäck med en hammare och en verktygsrem bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.