Hej,

vi har en gammal trappa upp till vinden i vårt fritidshus. Den är relativt OK att gå upp i men däremot en katastroft att gå ned i. Man får liksom inte plats att sätta fötterna på stegen utan måste gå antingen sidledes eller baklänges. Avståndet mellan stegen är ca 15 cm och djupet på stegen typ detsamma. Trappan är 250 cm lång och ca 85 cm bred.

Jag funderar på allt ifrån att "fixa till" nuvarande trappa (på något sätt...?) till att riva ut den och sätta in en ny antingen "färdigköpt" eller bygga. Har dessvärre förstått att trappa är något av det svåraste att bygga själv. Har funderingar på en s k enbalkstrappa.

Skulle bli jätteglad om någon har tips på något av ovan

Buggaren
 
Det låter som att trappan är brant och då kan det hjälpa att jacka ur stegen till hälften på varje sida växelvis.
Att bygga en trapp är inte svårt, det svåra är att göra den bekväm att gå i.

Vilka mått har du att röra dig med om du skulle göra en ny, de mått som är viktiga (rak trapp) är golv till golv och hur minsta lutning på trappan kan bli. Sök också på trappformel för att bilda dig egen uppfattning.
 
Redigerat:
Ett typiskt fall av för kort trappa, ska du bygga en egen så kan det vara bra att också åka runt och kolla på trappor...dom som känns bra att gå nedför i tar man kort och mått på.
Lycka till
 
Logosol har en kurs på deras hemsida i trapp-bygge. Nysågat-TV tror jag den ligger under. En helt underbar liten gubbe förklarar allt från ritning till montering. Jag tyckte den var väldigt bra. Se den och avgör sedan själv om det är svårt eller inte att bygga en trappa själv. Känns som det är fler som säger att det är svårt än som har provat
 
Det beror väl på vad du ska ha för trappa. rak, L eller U trappa.
Jag byggde en trappa, det var en rak och det är lättast. Andra former kräver mycket mer tankearbete.
Finns det plats att förlänga trappan? Det finns säkert en orsak till att de byggt en så brant trappa.
 
Hej,

tack för era tips om trappa.

Jo, det är rätt, anledningen att trappan är så brant är plats (brist). Dock tror jag att det trots utrymmet går att göra en trappa med steg som är lite djupare och därigenom lite "gåvänligare".

Min fundering är en enkel rak trappa. Jag har ca 190 cm golv till golv och lutningen måste vara ganska brant. Det finns utrymme till ca 250 cm "trappsträckning".

Vad är lämpligt material till vagnstycken? limträ? Jag funderar även på att inte försänka trappstegen utan skruva läkten som de helt enkelt får vila på.

Finns det något tips på en ritning?

Buggaren
 
Skall trappan vara öppen eller stängd? Vad finns det runt trappen, en vägg på ena sidan, båda sidor eller ingen alls osv.
Lägg gärna in ett kort på nuvarande trappa så blir det lättare att fundera kring olika lösningar.
Det borde få till en hyfsad trapp med de mått du gett tycker jag men det är svårt att avgöra utan att se helheten.
 
Nuvarande trappa har måtten "golv till golv" 220 cm, steghöjd 15 cm, stegdjup 17.5 cm samt "sträckning" 255 cm. Det finns dessvärre inte utrymme att göra den längre. Jag har fått tipset att "jacka ur" vartannat steg och det kanske jag provar.

Buggaren
 
  • Trappa1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nått är fel med måtten golv till golv på 220 och 255 i stäckning är ju vilken vanlig trapp som helst. Men du menar nog den diagonala längden då trappen på bilden är brant.

Det första du skall göra är att minska antalet steg med 1/3:e del ca. då för du mycket mer att täffa på när du går nedåt.

Det du kan göra med nuvarande trapp är att ta bort varannat steg, de steg som tas bort klyver du på hälften och förlänger kvarvarande steg med så att stegdjupet blir ca 25cm. Sätter du dit en handledare på väggen så har du en trapp som inte är bekväm att gå i, men man kommer upp och ner säkrare, speciellt ned,

Om det är aktuellt med en ny trapp så finns det andra möjligheter, med sväng i slutet m.m.

Att jacka ur varannat steg funkar också, men då tycker jag varannat steg skall förlängas en bit också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.