Undrar vad ni har för tips ni har att komma med vad gäller bilderna jag lagt upp. Har för nuvarande bara en "stege" upp till inredda vinden. Undrar om det finns färdiga trappor som skulle passa in eller om det är svårt göra en själv. Vill ju ha en riktig trappa. Dock så vill jag inte den ska sticka ut i hallen utanför dörrkarmen så den tar upp yta i hallen där nere. Vet inte riktgit hur jag ska gå till väga och vädjar om era tips. :)
 
  • DSC03446.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03447.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut att bli en väldigt brant trappa, eller ljuger bilderna? Vad har du för mått mellan vägg och tröskel? Och vilken höjd är det?

Finns det någon chans att trappen får ta en del av golvet på vinden istället, om den nu inte får ta plats hallen?

Det finns en del färdiga trappor att köpa, men spontant ser ditt mått lite udda ut. Kanske är den bästa idéen att köpa vagnstycken (eller be ett snickeri göra dem med dina mått) och bygga trappen själv utifrån dem.
 
jo...det är rätt tight med plats. Som du sa så skulle man kanske kunna ta en del av golvet däruppe istället. Får spåna på det.
Vagnstycken....är det själva trappstegen?
 
Nej, vagnstycken är själva sidobalkarna, med uttag för trappstegen. Det är ju dem som bestämmer måtten på trappen. Det kan vara mycket knepigt att såga till sådant själv med rätt vinklar om man inte är en van snickare.
 
ok...förstår. Ska kolla den möjligheten..då vet jag i alla fall hur jag ska börja. :) Tack för hjälpen och ha en fortsatt bra natt!
 
Du borde kunna göra en trappa ganska enkelt genom att skruva vagnstyckena i väggarna. Då behöver du inte så grova dimensioner.

Själv har jag gett mej sjutton på bygga en svängd U-trappa själv eftersom jag inte vill betala 70-80 tusen för en fabriksgjord. Det blir kanske en tråd om den om några månader! :)

Lite litteratur i ämnet (finns på Amazon.com):
CREATIVE HOMEOWNER "Stairs & Railings" Lite enklare projekt
Taunton's FOR PROS BY PROS "Building STAIRS" Min favoritbok just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.