Nytt, begagnat hus inköpt. Så här ser huset ut idag.

DSC_0009.jpg

Ett alternativ för utbyggnad är att höja taket på kallvinden till garagedelen och göra om den till en varmvind som sträcker sig ut över en carport och ett trädgårdsförråd.

tillbyggnad%20alt%203.png



För att komma upp på kallvinden idag så fäller man ned en vindstrappa. Min tanke är att även efter ombyggnaden ha kvar trappan som en öppningsbar vindslucka för att kunna ta upp och ned större möbler och annat. Den vanliga trafiken upp och ned får gå via en mindre trappa som kläms in där tvättmaskinen står nu. Den får ta max 100 x 170 cm golvyta i anspråk. Eftersom luckan finns så kan man acceptera att trappan blir smal. Den bör vara hyfsat bekväm att gå i.

Planlösning nu.

bottenplan%20nu.jpg

Planlösning efter ombyggnad.

bottenplan%20framtid.jpg

Frågan är bara om det här är en bra eller dålig idé?

På fördels-sidan kan jag se att trappan hamnar i ett hörn på den nya övervåningen och att den enda inskränkningen av boyta som görs är att torkutrymmet för kläder blir mindre, samtidigt som möjligheten att flytta upp sängar och annat stort behålls. Nackdelen är förstås att trappan kan bli otrevlig.

Det skulle vara värdefullt med lite åsikter och tankeutbyte.
 
Ursäkta mig men - trappen som finns innanför entredörren, leder inte den upp till övervåningen?


/Vojma
 
Redigerat:
Mikael_L
Du måste ta upp ett mycket större trapphål, den befintliga luckan räcker inte för mer än en stege.

Och då börjar det bli intressant i vilken riktning bjälklaget ligger.
 
Finns inte chans att få in trappan där du har ritat den om den ska bli bekväm att gå i....
......hur ser övervåningens planlösning ut?
 
Går det verkligen att få bygglov till det med grannhuset så nära? Kommer separationskrav för brandskydd att kunna uppfyllas?
 
Trappan innanför ytterdörren till går till övervåningen i själva huset. Fast om jag funderar på det lite så kanske den går att ansluta till den nya övervåningen på garagedelen.. tåls att undersökas.

Kommunens byggnadesavdelning sa att man borde kunna få bygglov om grannen är med på det och man bygger med brandklassade väggar.

Så här ser planlösningen på övervåningen ut.
3UHBTA83I590E9BE_3UJAJARO26ENJEQ0.jpg

En rak trappa från vardagsrummet var ingen dum idé - men det finns risk att den kolliderar med övervåningen om man inte gör den lite brant. Det tåls att undersökas också.

Det är sant att vindsluckan inte är alltför stor - typ 100 x 80 cm eller liknande. Där får man inte upp så stora grejor.

Finns det något smart sätt att få in grejor i svåråtkomliga rum?
 
Mikael_L
cem77 skrev:
Går det verkligen att få bygglov till det med grannhuset så nära? Kommer separationskrav för brandskydd att kunna uppfyllas?
Inga fönster på gaveln och EI60-väggar borde räcka.

Detaljplanen och granngodkännandet är nog större problem.
 
Detaljplanen borde inte vara något problem. Just idén om hur man ska bygga har vi snott från närmaste grannen som har gjort en sådan utbyggnad. Vår tanke var att bygga med samma linjer för att skapa symmetri. Därav den lilla tak-kanten på högra sidan av huset - den ska skapa en symmetri mot grannhuset.

Grannen har också byggt precis på tomtgränsen med förre ägarens godkännande. Häcken på bilden är på vår tomt. Gatan ligger på husets norrsida, så utbyggnaden borde inte orsaka någon skuggning av grannens baksida. Det är förstås inte någon som helst garanti för att de ska gå med på det, och vi har inte ens träffat dem ännu.

DSC_0010.jpg
 
Det är ingen idé att lappa och tjafsa; tro mig! Istället skulle jag riva befintlig ekonomidel; jämna den ner till grunden. Ovanpå helgjuten platta med önskat mått lägger du sedan en homogen konstruktion i två plan,

Entrén flyttas dit du idag har groventrén. Ny våningstrappa omdelbart innanför. Den gamla våningstrappan avlägsnas, och ger plats för klädvård plus gästtoa med dusch på bottenplan. Rakt ovanpå installerar du nytt badrum.

Exteriört markerar du utbygget med liggande träpanel. Bind samman fasaden med ett generöst entrétak, som löper hela vägen från carportens yttergavel till en bit in på befintlig tegelfasad.

Försök hålla samma takvinkel överallt!
 
  • pelpet01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut inne hos grannen som gjort samma utbyggnad? Funkar inte deras lösning hos er?
 
Anna_H skrev:
Hur ser det ut inne hos grannen som gjort samma utbyggnad? Funkar inte deras lösning hos er?
Det vet vi inte ännu. Men vi ska hälsa på dem och titta. Kanske finns det en massa annat lull man kan kopiera av dem. Konstruktionsritningar mm. Huset är ju i princip identiska i övrigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.