Har tänkt inreda vinden och då ska vindsluckan bort och en ordentlig trappa ordnas. Men utrymmet är inte så stort så jag blir inte riktigt klok på hur jag ska göra. Hallen som ligger under vindsluckan är 2.80m lång och knappt 2 meter bred. Höjden golv till golv knappt 2.70m.
Vad jag kan räkna mig till så blir en rak trappa, just där vindsluckan sitter, väldigt brant. Tips?
 
Mikael_L
Helt beroende på hur mycket trafik det kommer vara upp till vinden...

Men en lofttrappa med urtag ur stegen är väldigt kort (och brant).
ImageLoad.asp
http://www.trappfabriken.se/trappor.asp?ProductID=20

Men passar kanske inte så bra ifall det är ett frekvent spring upp och ner.
 
Det kommer vara sovrum och vardagsrum, så en brant trappa kommer inte fungera.
 
Mikael_L
Ja har du inte plats för en riktig trapp så blir det helt klart knepigt ... :(

Hiss? :cool:
 
Mikael_L
En rak trapp behöver nog vara minst 3,5 meter lång, för din våningshöjd för att endast vara på gränsen till brant. Sen behöver du även lite plats på NV för att öht kunna komma till trappbörjan.

En U-trapp kan klara sig på ca 1,8 x 2-2,4. Men då har du stängt av hallen för genomgående trafik, vilket jag antar inte fungerar.
 
Mikael_L skrev:
En rak trapp behöver nog vara minst 3,5 meter lång, för din våningshöjd för att endast vara på gränsen till brant. Sen behöver du även lite plats på NV för att öht kunna komma till trappbörjan.

En U-trapp kan klara sig på ca 1,8 x 2-2,4. Men då har du stängt av hallen för genomgående trafik, vilket jag antar inte fungerar.
3,25m skulle man nog klara sig med. 15 trappsteg á 18cm höjd och 25cm längd. Det finns dock ingen chans till det här och att stänga igen hallen är en omöjlighet, då kommer vi inte åt halva huset.
 
Vi fick tänka "utanför boxen" och flytta trappan till ett helt annat ställe än luckan, inget du kan göra?
 
yens skrev:
Vi fick tänka "utanför boxen" och flytta trappan till ett helt annat ställe än luckan, inget du kan göra?
Det blir svårt, det enda stället som skulle kunna fungera är att riva väggen in till köket och dra upp den där. Men då måste hela köket flyttas också, vilket är ett projekt i sig...
 
Det kan man ju verkligen säga... Vi "offrade" ett litet rum på bottenvåningen till trappan, men å andra sidan får vi möjlighet att bygga 3-4 större rum där uppe om man väl kommer upp dit...
 
Vi har tyvärr inget rum som vi kan sätta trappan i, förutom hallen. Dock så har vi haft vissa funderingar på att göra om köket så det är inte omöjligt att det får bli att stjäla lite av köket för att få plats med trappan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.