Hejsan

Har just färdigställt mitt första alster i Sketchup, en trappa, tänkt i block-granit.
Vad tror ni om att förverkliga en dylik trappa?
Stegdjup 320mm, steghöjd 170mm. Samma som trappan vi har idag och den är bra att gå i.

Trappan är helt egen design, och jag har inte lyckats hitta några bilder på något liknande att ha som förebild, så jag funderar på om lösningen som sådan är bra, eller om det är något "galet", eller något att tänka till kring.

Tankar, tips, och idéer mottages tacksamt :)

trappa2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut att kunna bli riktigt snyggt! Tråkig och ekonomisk som jag är så funderar jag direkt över priset att få trappan tillverkad i granit.
 
mr_bygg skrev:
Ser ut att kunna bli riktigt snyggt! Tråkig och ekonomisk som jag är så funderar jag direkt över priset att få trappan tillverkad i granit.
Tack :)

Jo, jag gör så gott jag kan för att stoppa huvudet i sanden på den punkten ;)
Dagens trappa är i sten, så vi kan återanvända det till en del av trappan, men behöver ändå köpa till en hel del.
 
Skissar själv på en trappa, dock något enklare form men också i granit. Med tanke på kostnaden samt det något tunga arbetet med granitblock så skissar jag på en trappa i EPS eller XPS som sedan kläs med granit. Med EPS eller XPS som underlag torde det gå utmärkt att använda den tunnaste trappbeklädnaden som finns på marknaden, t= 10 mm. Längden på dessa "plattor" är endast 600 mm med det går att beställa längre "plattor" men då med en annan leveranstid. EPS kan man köpa i formatet skivor och limma samman eller beställa större block direkt från tex Jackon i Täby. Det optimala vore att beställa färdigskurna delar från någon firma med glödtrådstillskärare.
 
Du får ju en hel del skarvar i en sådan trappa, inte minst just vid övergången mellan plan- och sättsteg. Och jag antar att skivorna inte är krysshamrade? Har du någon länk till de du tänker dig?

Jag har funderat en del runt hur man bygger upp grunden till trappan. Nuvarande verkar vara fylld med någon form av grus, och jag har funderat på om man skall använda något sådant, typ 0/16, eller bygga med lecablock. Men EPS kanske kan vara ett stabilt, enkelt och prisvärt alternativ.
 
Flisby har lite inspirations bilder: http://www.flisbyab.se/Inspiration.aspx?Id=534.

Det finns flera andra som plockar hem granit från Kina. Om man lyssnar runt kanske man kan hitta större skivor som man skickar till en vattenskärare. På detta sätt kanske antalet skarvar minska om man anser att de stör intrycket. Förstår inte riktigt hur antalet skarvar skulle vara mer i just övergången mellan plan- och sättsteg.

EPS är just ett sådant material som används för utfyllnad, ta större laster och förläggas i backen. Att det sedan går att beklä med sten eller putsa är också en positiv sida med materialet. Har inte gjort någon djupare analys av den mest kostnadseffektiva lösningen för en trappa av den storleken du modellerar i SketchUp men jag skulle anta att just använda EPS kan vara ett sådan material.

Vid sidan om att bygga en trappa i EPS och klä med granit har jag funderingar på att bygga en trädgårdsmur av EPS eller XPS som sedan putsas.
 
Killen som hjälper oss designa vår trädgård byggde en stödmur i en annan trädgård med just eps som han sedan putsade. Lär funka finfint, har inte sett den själv dock.

Här är exempel från Flisby som du länkade jämfört med en trappa i block-granit, som visar skillnaden med skarvarna.

Media.ashx

granit-trappa1.jpg
 
Jo, jag håller med om att skarvarna kan vara framträdande i en konstruktion som bekläs med mindre plattor. Kanske skulle valet av fog samt att man lyfter blicken och betraktar trappan från ett längre avstånd göra skarvarna mindre framträdande. Alternativt om man finner eller låter tillverka plattor med större mått. Men visst,massiv granit är ofrånkomligt gediget och snyggt.

EPS som stödmur låter intressant. Har även här skissat på några lösningar men inte riktigt övertygat mig själv om att hållfastheten skulle vara tillräcklig med tanke på jordtrycket. Givetvis avhängigt på det aktuella jordtrycket. Man kan ju välja ett fyllnadsmaterial som ligger still och hänger ihop på ett bättre sätt än ett annat. Trevligt om du har möjlighet att förmedla din kontakt.
 
När jag tänker efter undrar jag om han inte byggde med leca först, och EPS sen, vad nu meningen skulle vara med det. För som sagt, en stödmur av EPS kommer behöva en rätt gedigen tjocklek för att hålla.

Enklaste sättet att bygga en stödmur är nog att använda betongsten typ benders megastone, och fasiken vet om det blir så mycket dyrare, totalt sett.
 
Håller med. För en stödmur är det nog enklast med de färdiga stenarna i betong. Billigast kanske leca + puts. Men för den "vanliga" muren ovan mark skulle möjligen EPS kunna vara något att tänka på. Här får man ta hänsyn till vindlasten och kanske snö som kan pressas upp mot muren beroende på läge. Man skulle kunna tänka sig att lägga in någon form av förstärkning mellan stolparna. Hade tänkt mig i en första ansats gjutna stolpar eller stolpar byggda av de färdig betongsten typ Benders och mellan dessa ställa EPS skivor som putsas. Men för att återgå till trappan så står nog valet mellan en konstruktion med skarvar och en utan. Eller så är det att man inte önskar skarvar i själva trappstegen medans sidorna kan tänkas ha dessa skarvar. By the way -Jag tycker din modell är riktigt snygg.
 
Tackar :)

Ja, i min trappa blir det ju skarvar i innerhörn mellan plan- och sättsteg och där stenarna vinklar på de nedersta trappstegen, men jag tänker mig foglösa skarvar med stenarna satta så tajt som möjligt. och eftersom de skarvytorna kommer bli sågade blir de helt plana så det bör gå bra med en riktigt tajt skarv kanske man tom. kan limma, vem vet.
 
Spännande! Blir det, från min sida, någonting byggt i still med diskussionen ovan lovar jag att lägga upp det.
 
PappaPeo skrev:
Spännande! Blir det, från min sida, någonting byggt i still med diskussionen ovan lovar jag att lägga upp det.
Samma här. Och det ska det bli, här, tids nog :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.