Är det någon som har bra bilder/förslag på en trevlig "trapp" till ytterdörren.
Höjden från mark till ytterdörr är inte mer än 18cm så det blir bara en avsats.
I dagens läge är det en tråkig trallavsats på ca 1,5x1m.
Skulle vilja ha lite roliga ideer ex olika former på trallbyggnation, stentrapp etc.
 
Mikael_L
Kan vi inte få veta hur huset, dörren och omgivningen ser ut?
Lite lättare att komma med bra ideer om man vet lite mer om förutsättningarna. En bild vore utmärkt...

Men halvrunda eller halv sexkant ser ofta lite roligare ut än en vanlig rak låda.
 
Innan vi byggde farstukvisten, hade vi en trapp gjord av murad gatsten (modell stor). Enkelt, stabilt och faktiskt riktigt trevligt. Kompletterade med en dörrstopp på en ovanliggande gatsten. (Det mörka fältet framför dörren är fukt efter en dörrmatta)

Till altanen byggde vi en trappa i två steg. Om man tar bort det övre steget, så får man en trapp som bygger ca. 17,5 cm i höjd. Storlek/utbredning väljer man efter smak. Enkelt att göra och ett trevligt sätt att förhöja utseendet på en trall i impregnerat material.

Här finner du en skiss över hur jag gjorde trappan - trappskiss
 
  • stentrapp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trappan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har haft lite funderingar på just en sån där tralltrapp.
Stentrappen var också fin. Annorlunda och skulle kanske blir irkitgt bra mot vårat putshus.
 
Mitt hus.
:)
 
  • Gulsparvsvägen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Det här får du ta för vad det är, lösa funderingar... :)

Jag tycker att trappen borde antingen matcha balkongen ovanför eller den putsade fasaden, för att ge en aha-känsla. Så en stenlagd trapp låter inte så tokigt, för det tycker jag passar mot putsad fasad. Gatsten kanske lagd i solfjädersform om man vill vara riktig avancerad. Men hur avgränsar man gatstenen? med en brädkant?

Om man gör en träkonstruktion blir den knappast lika liten eller i samma form som balkongen, men med ett räcke i samma formspråk och färg borde ge känslan av enhet.

Om framsidan av huset har morgon/förmiddagssol skulle jag kunna tänka mig, om det var mitt hus, att lägga en smal altan längs väggen några meter. På denna altan ha ett café-bord + två stolar. Så kan man ta frukost eller förmiddagsfika i strumplästen där, vackra dagar.
Men då tappar man nog matchningen, mer funktion mindre design. :)

Lite tankar så där....
 
Med referens till Mikael_L´s fråga kring avgränsning av gatstenen, så såg vi bara till att ha en fin och jämn murbruksfog. Under själva arbetet krävdes ingen form eller liknande eftersom bruket är ganska fast och man kan under arbetets gång jämna till fogarna.

Bara som komplettering . . . ;)

Det där med fika i strumplästen låter härligt! På vår nyligen färdigställda farstukvist har vi intagit ett antal ljuvliga frukostar i morgonsolen :D
 
Mikael_L
Med bruk så blir det lättare, av någon anledning så hade jag endast stenar satta i sand i mina tankar... :confused:
 
  • Gilla
CarlStolt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.