Hej, ännu en El fråga som jag hoppas ni ORKAR svara på. Jag skall göra en trapp koppling i en hall och samtidigt montera ett väggut. Hade tänkt gå med ström genom brytaren för att undvika för många kab.dragningar!!! Vilken slags brytare rekommenderar ni, om nu min plan är ok ? Hoppas jag är tydlig nog…
Helge
 
Brytaren har ju inte så mycket med installation av vägguttag att göra.
 
Hej, nej det är riktigt. Vill bara slippa köra för många kablar... En kabel som går till dosa, som försörjer både lampa och väggut. Mat kab. in till hallen kommer in där brytaren ska vara... varför min grumliga fråga kommer :-/
 
Mr hempulare, tack för att du svarade...hm, inte alltid lätt å förklara vad man vill ha hjälp med så det blir begripligt för den som evt svarar :)
 
helgebelte skrev:
Vilken slags brytare rekommenderar ni, om nu min plan är ok ?
Med risk att jag missförstår frågan. En trappbrytare av god kvalitet, exempelvis ELKO eller ELJO. Utseendet är naturligtvis en smaksak men varför inte kolla vad du har för brytare i övrigt och köpa en i samma serie.
 
Berätta lite om förutsättningarna: Infällt eller utanpåliggande?
Matningen kommer tydligen in ungefär där första brytaren skall sitta?
Där i närheten vill du ha ett uttag?
Sedan en brytare (omkopplare) på annan plats i rummet? Uttag även där?
Hur vill du dra det till lampan, från första brytaren, eller enklast från den andra?
 
Allt blir utanpå ! Hallen är en lång gång. lampa i mitten. Matning kommer in där bryt 1 ska vara. bryt 2, i andra änden av gången. Uttag i mitten av hallen, i samma linje som lampan.
 
Alfredo, det blir en Elko :) tack för ditt intresse.
 
När jag ändå är i gång, är det någon som har erfarenhet av Green-i? Har tittat lite på producten men är alltid lite skeptisk om jag inte hört om det tidigare... gammal teknik, smidig design!! den kan ju vara bra det första året, men sen tar det första året slut :)
 
Och kabeln du ska använda är en femledare, då kan du ha både trappbrytare och jordat uttag på samma kabel (kulo).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.