Hej!

Vi har en trappa med ungefär 2 meter fallhöjd som går upp till entrén på huset. Idag ligger det en trappa som är byggd av gjutna plattor med stenbitar i. Denna har under åren sjunkit undan och är sned och vind.

Min plan A är att bygga en ny trappa med blocksteg i granit. För att få lite plats behöver den breddas från nuvarande metern till dryga 1,5 meter. När jag letar blocksteg i granit så väger dessa 200 kilo och kostar 1300 SEK per styck.

Finns det några vassa alternativ för enklare och kanske billigare bygge?


/Carl
 
Gjut trappan och kläd in den med granitsteg eventuellt med sättsteg i granit
30 mm alternativt 40 mm tjock sten
 
En klädd trappa är alltid mer utsatt för frostsprängningar och att plattor faller av. Jag tycker man ser det allt för ofta på klädda trappor.

En blockstegstrappa i natursten blir bara finare ju längre den sitter, om den är lagd korrekt så att den inte sätter sig eller dylikt. Du spar monteringskostnader också då den är enklare att montera än att gjuta och sedan klä in den med beklädnadsskivor.

Vet inte hur det passar in till ert hus men man kan ju tänka sig en lägre bearbetningsgrad av stenen på sidorna än på plansteget. Plansteget är väl ofta krysshamrat men sidorna kan ju vara råkilade eller råkoppade. Då slipper de såga och krysshamra de ytorna, alltså blir de antagligen billigare (utan att ha en katalog framför mig).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.