Transtema skulle hjälpa min granne att blåsa in fiber till huset. I samband med detta så har de klippt sönder min fiberkabel ( för 2 dagar sedan) något som har gjort att jag ej kunde jobba hemifrån . De lovade att komma och återställa min kabel ( blåsa nytt ) nästa vecka , osäkert när och enligt de så ska jag skicka eventuella ersättningskrav till min tjänsteleverantör ( Bahnhof) , något som jag finner är väldigt konstigt. Är det verkligen Bahnhof som ska ersätta mig för Transtemas klantighet?

Innan de lämnade huset så öppnade de fiberkonvertern och lämnade det i det skicket som visas i bilden , får de verkligen göra så?
 
  • Skadad fiberkabel och öppen fiberkonverter på golvet vid en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du har egentligen bara en kundrelation med Bahnhof (tjänsteoperatör), du har ingen kundrelation med Transtema, så du ska felanmäla till Bahnhof samt begära ersättningskrav därifrån.

Det är inte en säkert att Transtema får röra fiberinstallationen som går till dig, det hänger på om de får röra din nätägares installation.
Din nätägare behöver inte vara samma som din grannes.
 
  • Gilla
bisha
  • Laddar…
Jag har anmält detta till Bahnhof och grannen nämnde det som hände till Transtema. Det stämmer att Zitius äger mitt nät och Telia äger grannens nät. Om Transtema kom till mig genom Bahnhof eller Zitius kan jag ej uttala mig om . Får kolla med dem på måndag.
 
  • Gilla
m_jonas
  • Laddar…
Zitius är ett av Telias varumärken.
Zitius är kommunikationsoperatör/KO/nätägare.
Zitius tillhandahåller ett öppet nät där tjänsteoperatörerna finns.
Tjänsteoperatören/ISP har avtal med slutkund.
 
P
B bisha skrev:
Transtema skulle hjälpa min granne att blåsa in fiber till huset. I samband med detta så har de klippt sönder min fiberkabel ( för 2 dagar sedan) något som har gjort att jag ej kunde jobba hemifrån . De lovade att komma och återställa min kabel ( blåsa nytt ) nästa vecka , osäkert när och enligt de så ska jag skicka eventuella ersättningskrav till min tjänsteleverantör ( Bahnhof) , något som jag finner är väldigt konstigt. Är det verkligen Bahnhof som ska ersätta mig för Transtemas klantighet?

Innan de lämnade huset så öppnade de fiberkonvertern och lämnade det i det skicket som visas i bilden , får de verkligen göra så?
Lämnade Transtemas tekniker sina verktyg på golvet hos dig ?
Väldigt udda beteende...
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Zitius och Telia är samma sak numera och Transtema är exklusiv servicepartner för dem båda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.