Hej!

Jag har blivit ganska förvirrad nu angående transportspärrarna på min nya Cylinda-tvättmaskin. En liten informationslapp följde med:

infolapp.jpg

Och från bruksanvisningen:
bruksanvisning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och visst fanns det fyra muttrar på baksidan av tvättmaskinen. Jag började skruva ut en av de långa bultarna, och plockade därefter ut plast-delen som bulten satt genom, för att istället montera fast en av de medföljande plast-skydden (enligt steg 3 i bruksanvisningen) (exakt som redan monterat på översta fästet på maskinen, bild nedan).
baksida1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

... men när jag drog ut plast-delen hördes det ett tydligt ljud av "nu ramlade något litet isär innuti maskinen". Jag öppnade upp baksidan av maskinen och hittade då ytterligare en plast-del som bulten hade varit förd genom.
baksida2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

delar1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

delar2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utan bult+plastdelar ser det nu ut såhär med tvättmaskinens baksida avlägsnad:
avskruvad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På andra sidan där en sådan bult fortfarande sitter kvar:
iskruvad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Just nu är jag orolig över att det har blivit helt fel -- att dessa bultar inte alls skulle skruvas ut -- och att hela trumman osv. lossar om jag skruvar mer. Det känns ju inte som att det är tänkt att man ska behöva öppna baksidan på maskinen för att slippa lösa delar innuti.

Eller kan det kanske vara så enkelt som att den längre plastbiten normalt sett inte lossar på insidan av maskinen när man ska föra ut den? Ser nästan ut så på den röda lappen ändå...

Tack på förhand för svar :)
 
Av bilderna att döma ska alltihop väck, biten som föll ner ser inte ut att ha möjlighet att sitta fast utan den långa skruven.
 
Jag misstänker att du skruvade ut "bultarna" för mycket.
De skulle bara lossas så mycket att de "rör sig fritt" som det står i instruktionen,
och sedan dras ut.
Då hade den smala plastdelen (den som håller tvättbehållaren på plats) följt med "bulten" ut.
Som man ser på bild 3 i den röda sekvensen.

Men troligen är det ingen skada skedd om dessa plastdelar blir liggande kvar i botten på maskinen.
Där verkar finnas plats för lite av varje :)
 
  • Gilla
lumos
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Jag misstänker att du skruvade ut "bultarna" för mycket.
De skulle bara lossas så mycket att de "rör sig fritt" som det står i instruktionen,
och sedan dras ut.
Då hade den smala plastdelen (den som håller tvättbehållaren på plats) följt med "bulten" ut.
Som man ser på bild 3 i den röda sekvensen.

Men troligen är det ingen skada skedd om dessa plastdelar blir liggande kvar i botten på maskinen.
Där verkar finnas plats för lite av varje :)
Du har ju helt rätt. Jag måste ha skruvat för mycket innan. Om man bara skruvade tills bulten blev lös kunden man sedan ta tag i bulten och dra den tillsammans plastdelarna ut genom hålet! :) Tack!
 
Den vita delen är ett distansstycke vars uppgift är att förhindra att du drar åt bultarna för långt om du ska flytta maskinen igen. Spara den/dem tillsammans med resten.
 
A
Släng tillsammans med övrig förpackning
Det kommer varken behövas eller vara aktuellt att sätta tillbaks transportsäkringarna
Det är endast till för att speditören inte skall behöva vara försiktig med förpackat gods.
Det går utmärkt att transportera oförpackad maskin vid eventuellt behov utan dessa säkringar.
 
  • Gilla
Styrman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.