M
Fick en halvpall levererad av posten för ett tag sedan, eller PostNord Logistics som kör deras företagspaket och pall. Chauffören ringde när han var runt 10 mil från mig och undrar hur han ska köra för att komma till tilltänkt adress, varpå jag frågar "har du ingen GPS?" Svaret blir att "Nä det har vi inte råd med" ???

Rent logiskt faller ju den förklaringen bort ganska snabbt när man tänker efter lite. Köpa lastbil för en miljon. Byta däck, serva och underhålla för tiotusentals kronor per år, tanka diesel osv osv men kan inte köpa en sketen liten GPS-navigator för en femhundring?

Dessutom sitta och ringa, säkert köra fel pga halvkassa intruktioner och de kostnader det medför.

Vad är det verkliga skälet till att GPS inte används? Det är ju så sjukligt o-logiskt att de som verkligen behöver det varje dag, hela dagen, sitter och krånglar med telefon, papper och penna...

Någon som sitter inne på lite insider-info?, jag är så hiskeligt nyfiken på att veta om det finns ett logiskt skäl...
 
Fattar inte det heller! Korkat! Det enda det faller på är att GPS'er inte tar hänsyn till höjder vilket kan innebära lite problem om man har lastbil.
(Viadukter och dylikt menar jag)
 
verktygsgurun skrev:
Fattar inte det heller! Korkat! Det enda det faller på är att GPS'er inte tar hänsyn till höjder vilket kan innebära lite problem om man har lastbil.
(Viadukter och dylikt menar jag)
Jodå, det finns. Från TOMTOMs hemsida: TomTom PRO TRUCK har en specialkarta över Europa för lastbilar. Med vår karta kan du hitta den snabbaste och säkraste rutten för din fordonstyp, storlek, vikt, last och hastighet.
En sådan kostar 3700 och borde vara en välinvesterad kostnad.
 
M
I Sverige kan man idag ladda ner Eniro Navigation som app GRATIS.
Det är egentligen en tomtom app i grunden och man får hela Sverige kartan gratis som offline i phonen.
Dvs inget behov av nätåtkomlighet behövs. Om man sen vill komplettera med Europa har jag för mig att det kostar 170 kr som offline nedladdning.

Så att dom inte har råd verkar konstigt :confused:
 
oceanis skrev:
I Sverige kan man idag ladda ner Eniro Navigation som app GRATIS.
Det är egentligen en tomtom app i grunden och man får hela Sverige kartan gratis som offline i phonen.
Dvs inget behov av nätåtkomlighet behövs. Om man sen vill komplettera med Europa har jag för mig att det kostar 170 kr som offline nedladdning.

Så att dom inte har råd verkar konstigt :confused:
Detta bygger på att man har en smartfån...
Vilket inte alla har...
 
Zixten skrev:
Detta bygger på att man har en smartfån...
Vilket inte alla har...
Ja, tänkte inte på det men jag skulle tro att det är övervägande smartfåns idag trots allt. :)
 
Helt OT
Efter två smartfåns så har jag gått tillbaka till knäppfåns.
Jag har GPS istället.
Att poståkeriet inte har GPS är ju skrattretande, men de skyller säkert på att en del lastbilar har tagit skoterleder, gångbanor och en del andra mindre bra vägar så de litar på chaufförernas goda omdöme.

Protte
 
Smartphones funkar i nödfall att använda som gps men den har ofta fel. Jag har använt smartphonen parallellt med en Garmin gps och smartphonen tycker ofta att man ska köra någonstans där man inte kan/får åka. Det är såklart mjukvarans fel men apptillverkare har väl inte råd med rättförs kartor antar jag.
Samma sak med verktyg, kombinerar man flera funktioner så måste man kompromissa lite.
 
Fast som det nämns ovan så finns ju t.ex. Eniro Navigation gratis och den använder kartor från TomTom.
 
Chaly
Waze på smartphonen är bättre än min vanliga navigator!
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Ja, hur pålitliga är egentligen en GPS?

Skulle en gång till en snubbe ute på landet (men inte långt från ett större samhälle i Skåne)

Han beskrev vägen, och frågade när jag kom fram.. var det svårt att hitta?
Inte alls svarade jag, din beskrivning var mycket tydlig.
Hans kommentar: Ja, dom enda som inte hittar är dom som använder GPS.

Häpp :cool:
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
När det begav sig så provade jag google-navigatorn och två st appar som jag inte längre minns namnet på, det här var nog närmare två år sedan.
Ofta skulle man åka åt fel håll på enkelriktade gator och att man skulle ta rejäla omvägar.
Kan det vara dåliga erfarenheter tidigt i utvecklingen som gjort att de inte vill ha gps'er? (För att återgå till ämnet).
Dåliga erfarenheter eller ej så måste ju chauffören tänka själv ändå när man kör och en gps av något slag måste ju vara tidsbesparande om man så bara får ner antalet samtal till hälften som chauffören måste göra.
 
Redigerat:
M
Kom å tänka på att om ett företag skall tillhandahålla GPS-enheter till alla sina chaufförer/bilar så blir det nog en skaplig ruljans med teknisk support, kartuppdateringar osv. Kanske är de rädda att kliva in i det träsket?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.