Funderar på en robot då..
har en liten rätt lätt tomt på ca 500kvm, MEN med en brant slänt, ca 33 graders lutning mitt på tomten, ca 3m lång. Trädgården är alltså i två plan.
Skulle absolut kunna tänka mig att låta slänten växa och bli ängslik kanske men funderar på om det finns nån robot (inte nån av de dyraste iaf då) som skulle klara en sån lutning enbart som transport? Vad tror ni, om man kanske lägger plank eller så med nått över, skulle en robot kunna klättra upp då? Max lutning i specarna borde väl gälla för klippning i området? Visst jag kan bära upp den.. men måste ju fråga? :p
 
Det är rätt kraftig lutning som jag tror de flesta klippare har svårt med, även om specarna säger annat. Specarna är nog uppmätta i idealiska förhållanden, om det är blött eller 'lövigt' så kan det vara en annan femma.

Har ingen själv, men har läst att Supoman-klipparna ska klara kraftig lutning och påstår sig vara bäst bland robotar på just detta. Supoman är kinesiska klippare med bra pris men jag vet inte hur det är med kvaliteten.
 
Supoman anger att de klarar 45° vilket förstås är helt omöjligt:D Vad de menar är 45% vilket motsvarar 25°.
 
Redigerat:
Det finns de som byggt ramp på skrå för att få mindre lutning och en fungerande installation. Sen kanske det är bra om roboten har guidekabel för att hitta rampen lätt, vilket t.ex. många Husqvarna har. Husqvarna har också en app som du kan mäta lutningen rätt exakt med, och se vilka modeller de har som passar. Något som kan vara till hjälp att veta, även om du kollar på andra fabrikat.
 
legion skrev:
Supoman anger att de klarar 45° vilket förstås är helt omöjligt:D Vad de menar är 45% vilket motsvarar 25°.
Ja, den klarar att lyftas upp i 45° innan den stänger av Men att köra så brant kan den naturligtvis inte. Har en släntkant på min tomt som nog inte ens är 25° vilket den inte klarar. Den tycker det går för tungt upp och vänder då istället. Ska mäta på ett ungefär vad det lutar där så kommer ett mer exakt svar
 
Med terränghjul och ev tyngre framhjul/front så tror jag t.ex HQ skulle klara lutningen.
 
Min 330x utan terränghjul och tyngre front, dvs helt original fixar 52% lutning enligt HQ appen. Det är dock en liten fläck på bara någon m2, med runt 45% bredvid. Den vill nästan vill stegra och viker gärna av kursen en del, men det blir aldrig något oklippt, utan är lika jämt som på resten av mattan.

//Lasse
 
Panks skrev:
Ja, den klarar att lyftas upp i 45° innan den stänger av Men att köra så brant kan den naturligtvis inte. Har en släntkant på min tomt som nog inte ens är 25° vilket den inte klarar. Den tycker det går för tungt upp och vänder då istället. Ska mäta på ett ungefär vad det lutar där så kommer ett mer exakt svar
Jag hade fel. Kollade nu ikväll. Min lilla slänt är 22° och det klarar den. Det luriga är om den kommer snett emot. Då vill den gärna svänga med lutningen. Istället för att hålla emot och klättra upp.

Spanade på en grannes gräsmatta där det går en viking. Relativt branta slänter runt huset och en upphöjd laddplats men det såg ut som att den klippte det alldeles utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.