Japp, dax för mitt första post.

Har köpt en bastutunna och står i begrepp att transportera ut den till stugan.

Det nätta logistikprojektet består i fyra, inte allt för obetydliga deltransport-projekt och en monteringsdel (installera vedkamin som ej ingick).

1. Hämta Bastun (färdigmonterad bastutunna) från säljaren till temporär adress (farsan) Avklarat med LB (växellastare med STOR kran), TACK J-O Hägglunds Åkeri Sandviken


2. Få ner Bastun till hamnen (stugan ligger typ på en Ö...) Dax för J-O igen.
3. Dra ut Bastun på isen till stugan med Skoter (uhu, vart är isen och snön..). Här måste jag bygga någon typ av medar. Förslag?

4. Få upp Bastun på rätt plast vid stugan. Underlag?


FAKTA/BILDER:

1. Bifogade bilderJag bävar för moment 3.
 
  • Bastun_10_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En till bild
 
  • Bastun_TP_12_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och en till
 
  • Bastun_TP_13_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och en till igen
 
  • Bastun_TP_14_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var är det nånstans? Sandviken?
 
Bygg nån sorts kälke med 45x145 (eller vilka måtten nu är) stående på högkant som medar. Träet glider fint på isen den lilla sträcka du ska dra den.

Det kanske går att dra med Fyr-/Sexhjuling med piggkätting?

Fruns kusin har en båt i Storsjön, jag ska höra om inte han kan montera på en kran på den. :D

Konstruera "kälken" så att den går att ha som underlag när den står på plats.

Sist jag var på Storsjön körde vi motorcykel på blankisen, skitkul.

Heja SAIK!
 
bax - tack för tipsen! Tål att tänka på att bygga kälken som en senare permanent balk-grund. Det är stenigt som 17 där ute på ön  :-X

Förresten, någon som har tips om hur man bygger en bra skorten själv, på ett enkelt sätt alltså? Jag har läst en hel del bra tips här på forumet om skorstenar. Höjd över "nock", 2 st. 45 -gradare i.st.f. en 90 -gradersböj mm.

Men ingenting om hur man t.ex. tar ett litet värmetåligt RF rör och isolerar med lämplig isolering för att sedan montera ytterrör. Någon som gjort detta själv? Jag menar 5´-6´- det är dyrt det för en simpel skorten. :surprised: http://www.bastubutiken.se/public/product_detail_view.asp?ProductId=218&CategoryId=55

Hej hej/SteWe
 
Vill du ha det försäkrat så kolla med sotaren i kommunen, det brukar krävas bygglovsanmälan för kaminer och sedan ska det besiktigas av sotare. Om du nu struntar i detta så börja räkna på rostfritt rör både ut och invändigt så har du passerat kostnaden för en skorsten. En ide jag hade var rostritt invändigt och spirorör utvändigt med lekakulor som isoleringen. En sak jag blev varse om, rostfritt är dyrt. Det blev http://www.bastubutiken.se/public/product_detail_view.asp?ProductId=218&Cate goryId=55
fast jag köpte den på K-rauta.

Tips, se till att du har bra grund och fri ventilation under bastun, min ruttnade där. http://hem.bredband.net/berte/Bastu/bastu.htm
 
SteWe´s BASTUBLOGG

först: tack för dina förslag tussee, jag gillar det där med "lerkakulor" hiiihi/smart

Jahaja, och vart tog vintern vägen nu när isen äntligen blev tjock nog?
Snön som låg på isen har nu smält och övergått till Slush a´la Storsjö :confused:

Oavsett vad jag bygger för dragkälke till 750kg Bastutunna så lär Skotern, jag och Bastun fastna halvvägs ut i is-sörjan, dvs någonstans mellan hamnen och Lillbrattan - och där vill man inte bli kvar till is-lossning. :eek:

=> OMPLANERA!

Jag funderar på att direktmontera Bastun på en Pontonbrygga så man kan puttra ut i kvällssolen på andra sidan Långdraget och ta en Bastu & Pilsner. Hur låter det?

Någon som har erfarenhet av detta nya företag/produkt?:

Pollyflyt flytpontoner för alla!

Funderar på Pontonkombination 2+2 m. * 4st. & ca. 15 m3 trall-yta. :cool:

Detta borde ge en bärighet på ca. 2 TON vilket i sin tur borde räcka för Brygg-Konstruktion, Bastu och 6 vuxna. En till fördel är ju att man inte alls behöver blanda in Tekniska kontoret eller Sotarväsendet (om man struntar i försäkring). :D

Kan man ta endast separat stöldförsäkring på en bastuflotte tro??

Typ:

http://www.pollyflyt.se/bastu5x5x3p.jpg

Vad tror ni? Längtar ni till sommaren lika mycket som jag? I helgen blir det tydligen 10grader Varmt, soligt och blåsigt, så det är väl lika bra att börja "Ponton-Snickra"

Med hälsning om Vårens tidiga antågande/ SteWe
 
SteWe skrev:
SteWe´s BASTUBLOGG

Jag funderar på att direktmontera Bastun på en Pontonbrygga så man kan puttra ut i kvällssolen på andra sidan Långdraget och ta en Bastu & Pilsner. Hur låter det?

Med hälsning om Vårens tidiga antågande/ SteWe
JAG KOMMER!

(Annars tror jag på en fyr-/sexhjuling med piggkätting och lite motvikt på flaket, det måste ju frysa till nån natt.)
 
Då var 1st. HARVIA M3 inköpt för 1.595:- K-Rauta, extrapris :))

Billig flotte:

Bryggerian

Utförsäljning av begagnade inbytes flytbryggor. 11m3 för 7.500, 1.800 kg lyftkraft.

//SteWe
 
Och här åkte man omkring runt hela Storsjön härom helgen...men inte den minsta bastuflotte jag såg.
Hur gick det med bygget??
 
Då är bastun på plats på ön. ÄNTLIGEN!
bax: Ledsen att du fick söka Storsjön förjävels...

En skara tappra brunnsgrävare förbarmade sig över Bastun och slängde upp den på en skaplig plåtflotte. En tappert kämpande 15 hk snurra plöjde sakta men säkert (..??) ut ekipaget 3 sjömil till ön.

Minigrävaren drog av Bastun och upp på plats.

Bilder kommer.

Tack Sandviken Gräv & Schakt :))

SteWe
 
Här kommer bilderna.

Nu återstår avvägning, installera Harvia M3´n och införskaffa & montera kaminrör, ved och öl.
 
  • DSC00758_1_2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00760_2_2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00766_3_2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00780_4_2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.