Har idag 10 stycken trädgårdslampor runt våran infart, dessa har drivits med 2 stycken 12V AC 60 W transformatorer som var med när vi köpte dem, tyvärr gick 1 av dessa sönder förra vintern och den andra har också gått sönder nu vilket gör att det blev rätt mörkt... tänkte nu köpa en ny transformator och driva det hela med...

Har hittat en tranformator på 12V DC 150W som jag nu undrar om jag kan använda istället?

Det är 10 stycken 10W 12V Glödlampor som sitter i armaturerna.

Skillnaden är alltså att det var AC från början och den nya är isåfall DC..

Denna är det jag funderar på, står även att det är en LED driver, men gör det något?
http://www.ebay.com/itm/131010281150?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649
 
Eftersom det är glödlampor du har så spelar det ingen roll om du driver dem med DC eller AC. Ser ingen anledning till att de skriver LED-driver. Det enda skulle vara att transformatorn kan driva väldigt klena laster. Det spelar ju ingen roll i ditt fall.

Det är ju en switchad driver vilket kan innebära problem med störningar. Sådana drivers brukar föreskriva en max längd på sekundärledningarna, men det står ingenting om det här. Man kan ju skönja ett äkta CE-märke.

Annars ser jag inga problem med att använda den för alla 10 lampor.
 
Med DC ut ska det inte vara något problem med kabellängden om filtrering är gjord som den ska.

En märklig grej som det står på ELFA:s faktasidor är att glödlampor drivna med AC lever dubbelt så länge.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.