Har en läslampa med dimbar halogen, 35W 12 V, som ljuskälla. Den blir så väldigt varm så jag vill byta till en dimbar LED, 4W. Läslampan har en inbyggd transformator/konverter, se bilden. Har hört att det beror på transformatorn om det även går att använda en dimbar LED- lampa.
Kan någon av alla ni duktiga på forumet, med hjälp av bilde, säga om det är ok för mig att byta till LED- lampa.
Det har väl ingen betydelse, men lampfattningen är GU4.
 
  • Närbild av en transformator för en läslampa med teknisk information och modellnummer från Belid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det framgår ej av texten på nätdelen vilken minsta belastning den ev. kräver.
Testa med en G4 LED och se vad som händer.
 
E etompau skrev:
Det framgår ej av texten på nätdelen vilken minsta belastning den ev. kräver.
Testa med en G4 LED och se vad som händer.
Ok, så ingen hjälp av texten på ”transformatorn”. Har tyvärr ingen led gu4 så det var därför jag ställde frågan - tänkte att det kunde bespara mig från att slänga ut 90-100 kr i onödan, om det inte skulle fungera med bytet.
 
C Cantona1 skrev:
Ok, så ingen hjälp av texten på ”transformatorn”. Har tyvärr ingen led gu4 så det var därför jag ställde frågan - tänkte att det kunde bespara mig från att slänga ut 90-100 kr i onödan, om det inte skulle fungera med bytet.
Nej där anges inte någon mista effektbelastning. Det finns dock alltid en risk för flimmer etc vid byte till till LED där tidigare halogen har använts.
 
……när jag vrider på dimmer med halogenen i, börjar den lysa väldigt svagt redan från början, för att därefter öka kontinuerligt i styrka ända tills vridreglaget slår i botten - om nu denna upplysning kan vara till någon hjälp.
 
C Cantona1 skrev:
……när jag vrider på dimmer med halogenen i, börjar den lysa väldigt svagt redan från början, för att därefter öka kontinuerligt i styrka ända tills vridreglaget slår i botten - om nu denna upplysning kan vara till någon hjälp.
Nej det hjälper ej.
 
Ok, tack för din hjälp. Jag får suga på karamellen lite innan jag bestämmer mig för om läslampan ska bytas - gammal, men kär trotjänare - eller det blir en jakt på en ny armatur avsedd för dimbar led.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.